Gå till innehåll
måndag 02 mars 2026
uttern_graut

Sjökort och sjökortsprogram

Rekommendera Poster

Hej!!! Jag har en laptop med Windows 7, jag vill ha ett bra sjökortsprogram. Och passande sjökort över östra Sverige, har usb kontakt anslutning från gps. Har någon lust att hjälpa mig igång med detta? Mvh novis skeppare!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SeaClear är ett gratisprogram som du kan ladda ner här. http://www.sping.com/seaclear/

Sjökort kan du köpa här http://www.soltek.se/kartor/bsballa.htm

Har kört med SeaClear i ca 10 år och tycker det fungerar helt ok med de kraven jag har.

Det går att scanna egna sjökort och sammanfoga, kalibrera och lägga in - men det är ett ganska stort jobb om man behöver ett större område.

Jag gjorde så för hela Limfjorden - tog ingen backupp - sen kraschade datorn efter ett par år. indecision

post-945-1394237637,419_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själv använder jag Fugawi, som jag har god erfarfenhet av. Det är dock inte gratis som Sea Clear, som säkert också är att bra program. Fördelen med båda, som jag ser det är att de använder BSB-formatet, vilket också ger möjlighet att använda Hydrographicas fantastiskt fina, detaljrika och noggrannt uppmätta sjökort över svårnavigerade skärgårdsavsnitt. 

Fördelen med att välja Fugawi är att du kan få support och goda råd från säljaren (Solteknik) om du som nybörjare skulle behöva det, något som jag själv fick goda erfarenheter av när jag började en gång i tiden. Är du, å andra sidan datamogen, kanske det inte behövs för din del och då sparar du ju en slant på att välja SeaClear. Det kostar ju faktiskt inget att försöka.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...