Gå till innehåll
lördag 31 maj 2025
MLind

Avdragna skruvar till rorkult, Yamaha F4 1999

Rekommendera Poster

Hej,

Jag skaffade en äldre, rätt skabbig Yamaha F4 (troligen 1999) på vinst och förlust, och behöver lite tips innan det lutar mer åt förlust...

Rorkultens skruvar (M8, stål) som fäster i riggens övre del (alu) är avdragna. Jag har lyckats borra ur den ena så pass att jag tror det går att gänga om, får troligen ta M9, M10 där. Den andra gick det värre med. Jag fösökte med en skruvutdragare a'la Ridgid, men låsmuttern släppte och nu sitter själva utdragardornet stenhårt fast i skruven.

Jag ska ta motorn till en svetsfirma för att försöka svetsa på en mutter på dornet/resten av skruven så jag kan få bort den.

Tror ni det är lönt att försöka gänga om en eller kanske båda och tro att det kommer hålla, eller vore det bättre att låta firman svetsa fast fästet till rorkulten på riggen? Jag tror det är möjligt att ta bort själva rorkulten/handtaget även om fästet sätts fast för gott.

Lite förklaringar till bilden:

1) De avdragna skruvarna (M8)

2) Fästet i riggen där resterna av skruvarna och dornet nu sitter

3) Fästet på rorkulten som kanske kan svetsas fast på riggen istället

4) Den avdragna skruv som nu är skapligt urborrad (omgängning kanske?)

5) Den avdragna skruv som nu har ett stenhårt dorn i sig...

Vad tror ni, omgängning eller alu-svetsning?

/ Mattias

post-10008284-1394237628,4825_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, föredömligt tydlig problembeskrivning!

yes

Själv misstror jag uppvärmning/svetsning direkt i motorblock av gudvetvad för lättmetall och är därför benägen att satsa på skruv-lösningar i det längsta. Den avbrutna skruvutdragaren är nog tyvärr omöjlig att få bort, stenhård metall som gör borrning omöjlig? Dess hårdmetall är förmodligen dessutom starkt korrosiv så ifall den lämnas kvar bör den fukt-förseglas på bästa sätt.
[Leker litet med tanken på två mindre skruvar typ M5 i godset runt denna som kan ersätta den körda nr 5 enligt din skiss, detta ihop med omgängning av den andra till M10 (M9 är nog inget alternativ om sådana ens existerar, gängdjupet hos M9:an skulle understiga 8 mm.?). Men för att skruv-alternativet ö.h.t. skall bli aktuellt bör väl förbindningens detaljer/funktion och i förlängningen dess kraftpåkänningar vara fullt förstådda, och enligt min bildtext ovan så är detta knappast solklart? (Särskilt gängorna i det oortodoxa mellanstycket förbryllar, sådan besynnerlig dubbelgängning ger ju garanterat glapp mellan två metallstycken som inte kan roteras/dras åt sinsemellan!??)] Har även kollat reservdelsskisserna HÄR och HÄR utan framgång.

Lyfter tråden, fler synpunkter!?

post-10006646-1394237629,4488_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...