Gå till innehåll
torsdag 09 juli 2026
linans

elektrisk bränslepump v penta 700?

Rekommendera Poster

Tror inte min bränslepump på volvo penta 700 motorn mår riktigt bra. På tomgången fyller inte bränslepumpen på som den ska, det finns ju ett genomskinligt plastlock på pumpen där det syns om pumpen fyller på eller ej. Motorn går troligen dåligt på tomgång pga detta, går bra när jag pumpar in bränsle med gummibäljen på bränsleslangen.

Min fråga: Kan det funka att koppla på en elektrisk bränslepump före orginalpumpen??

Eller är det någon som vet var jag kan köpa en orginalpump?? Eller renovera??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag körde med elpump på min, funkade utmärkt. Köpte pumpen på biltema.

Se tråden längre ner om han som har problem med sin vp450.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kopplade du förbi originalpumpen eller kopplade du den före?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Absolut, koppla förbi gamla pumpen, montera bort den och täta hålet mot blocket. Originalpumpen fungerar med tryckvariationerna i vevhuset. Om du lämnar kvar originalpumpen och kör tryck från elpumpen via den kan ett hål i membranet leda till att bensin pumpas in i vevhuset.

Om man monterar bort pumpen helt, vilket jag rekommenderar så måste hålet till vevhuset tätas, annars suger motorn in tjuvluft den vägen.

Körde själv en Evinrude 60hp några år med en elpump från Biltema vilket fungerade utmärkt. Hade ju också fördelen att man kunde ta bort handblåsan på bensinslangen.

Viktigt är att koppla pumpen så att den inte kan gå igång förrän det verkligen behövs, dvs när motorn skall startas och köras. Man vill ju inte att pumpen slår igång i när den inte skall pumpa bensin. De där pumparna pumpar ju glatt ut massor med bensin om en bensinslang brister eller om en flottör hänger sig i öppet läge, även om motorn inte råkar vara igång just då men med strömmen till pumpen påslagen. Följderna av en sådan malör behöver knappast någon förklaring. Enkalst och säkrast är att koppla ett relä som startar pumpen först när tändningen är påslagen. Inga manuella brytare som man måste komma ihåg!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag lät gamla pumpen sitta kvar. Kopplade en slangstump från in till ut på pumpen så det blev rundgång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...