Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
overlord

Mercruiser 4.3 EFI tappar kraft och har missljud/misständning?

Rekommendera Poster

Hej.

Detta problem kanske har tagits upp tidigare men inte lyckats hitta nåt som stämmer helt överens. Vore intressant att veta om någon haft samma problem och hur det i så fall åtgärdades.

 

Jag har en Mercruiser 4.3 v6 EFI inombordare från år 2000.

Motorn har gått som en klocka hela sommaren men för några helger sedan när vi hade varit ute på en längre färd och kört konstant i 1,5 timma så hörde jag ett högt tickande ljud från motorn när jag drog ned farten lite. För övrigt gick motorn bra. Samma sak hände helgen efter men även då gick motorn bra i övrigt. Nu har båten stått still i 2 veckor och när vi tog ut den på en tur igår så kommer ljudet direkt när vi började köra ut från hamnen och gav lite gaspådrag vilket inte skett tidigare. Dessutom känns den orkeslös. Svårt att få båten att plana och det är ju 220 hk men känns som man tappat hälften av hästkrafterna.

 

På tomgång och acceleration i friläge spinner den som en katt. Den startar direkt om den stått stilla och är kall dock inte om man startar direkt efter att kört en långtur för då behöver man ge på mer gas. Sägas bör att motorn går och låter normalt på lägre varv men när men ger på gas så kommer missljudet som ett typ tock tock tock tock tock motorn också då orkeslös. Så det har blivit att man får åka och småputtra.

 

Någon som haft liknande problem?

Har läst en del om att det kanske kan vara något med bränsletillförseln, misständning, backventilen, vatten i bränslet eller vatten som trängt in i oljan i motorn.

 

Tacksam för svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som det som hände mig kvällen före midsommar...

 

Tickandet/poffandet på min Mercruiser 5,7 EFIvar i mitt fall spikningar till följd av brusten topplockspackning. Stannade dessvärre inte vid det, värmeutvecklingen i en cyl brände dessutom en kanal över till intilliggande cyl mellan block och topp...

 

Blir således ny motor för mig..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig låter det som att den inte går på alla cylindrar. Kolla detta och som ovan sa kompressionstesta! Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena , Ring en kille som heter Robban på Drev i Arninge i Täby. han är ålänning och spec på mercruiser. det han inte vet ,det kan ingen annan. Prova det.

Tony

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...