Gå till innehåll
torsdag 16 maj 2024
martinji

flipper 760 vpkad32 vilken propeller ?

Rekommendera Poster

Hej !

Köpte en flipper 760 med vpkad 32 dp,

Har fungerat bra i sommar, men funderar på att byta propeller då den ärgammal och korroderad på några ställen (kavitation antar jag).

Jag trycker upp den i plan på några sekunder och marshar behagligt runn 19-20 med semesterpackning fru och barn,

Känns som man kunde byta till en annan stigning då de känns som att motorn skulle orka det, lite högre marschfart kanske lite mer ekonomiskt ??

Är det någon som har haft båt och motor som denna som kan dela med sig av sina erfarenheter. Dyrt att köpa propellrar på chans och prova.

/Martin

 

 

 

då den är någ

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

Är inte säker på vilken propeller jag har men motorn är

en  Volvo Penta KAD32P PS, årsmodell 2001

Drevnr.  DP-R 1.95 3868726 3102218560

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft en Flipper 760 dock inte med den motorn. Jag hade en 41:a och med utv. på drev 1.95:1. Då kunde jag i princip ha två storlekar. Den jag hade mest på var A5. Varvade ut 3900 varv och gjorde drygt 30 knop med en del last. Kunde även använda A6 men gick lite lugnare med den och varvade några hundra varv mindre och var kanske inte lika rapp i upplaningen men gick ung. lika fort. Sen vet jag inte om Du har B-propellrar till Din motor. Till dom 6-cylindriga kadmotorerna är det B-propellrar som gäller. Numera har jag en 43:a med DPD utv. 1.78:1 i min Nimbus 28DC och i den har jag B5 och gör på topp ca 32 knop och väger ca 3 300 kg.

/Moltas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...