Gå till innehåll
tisdag 17 februari 2026
Gäst Alex Heino

får några droppar vatten och mest ånga ur hålet på motorn

Rekommendera Poster

Gäst Alex Heino

Hejsan. Har en mercury 9,8. Ingen aning om årsmodell, och har aldrig mekat båtmotor förr. Har nu läst lite på forumet och kommit fram till att det måste bli impellern som ska bytas till att börja med. Vet någon nån online butik på nätet som säljer impellarar? Vet någon eller har någon en bra beskrivning på hur man byter en impeller? Har någon lite andra förslag på vad som kan vara fel på motorn? Alla förslag och idéer är mycket välkomna. Ha de.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Alex Heino

Ledsen, glömde beskriva felet på motorn. Den funkar bra, förutom att det bara kommer några droppar vatten och en hel del ånga ur skvallerhålet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Alex. Det ær inte ovanligt att utombordare korroderar inne i kylkanalerna. Skvallerhålet ær litet och tunt och sætter ganska ofta igen då kylvattnet tar med sig oxidrester och salt då motorn startas efter att den stått stilla øver tex. vintern. Då du startar motorn så tar du en svetspinne eller liknande och petar upp i slangen. Detta kan behøva upprepas några gånger tills skræpet ær borta. Hjælper inte detta så følg med på motortemperaturen, spotta på toppen bredvid tændstiften. Fræser det måste du stænga av motorn omgående. Fræser det inte får du prøva stickan igen.... Tænk på att alltid køra motorn ordentligt i færskvatten innan du stæller in den før vintern. Står den kallt? blanda 50/50 med glykol. Lycka till. Ricky.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Kör du båten i söt eller saltvatten? Några enkla tips: Skaffa dig en spolmuff för ca. 50 kr. Med hjälp av en sådan och en trädgårdsslang kan kan du skölja rent kylkanalerna från beläggningar och skit när du har kört i saltvatten. En annan mycket viktig sak är att vinterkonservera motorn. Det ska göras vid den sista båtturen på hösten medan båten ligger i vattnet bara minuterna innan båten kommer upp på trailern. Konservera gör du genom att spraya in konserveringsmedel (sprayburk ca. 100 kr) direkt in i förgasaren/luftintaget. Det skyddar motorn från både det ena och det andra och är en mycket billig investering i relation till det skydd du får! (För att inte tala om de kostnader som kan uppstå om man låter bli att konservera!) Riggen/motorn ska sedan placeras i lodrät vinkel så snart som möjligt efter konserveringen. Detta för att allt vatten ska hinna rinna ut innan köldgraderna kommer. Om du låter allt vattnen rinna ut samtidigt som du också har konserverat behövs ingen glygol. Den tredje mycket viktiga åtgärden är att byta växelhusolja varje höst. Oljans utseende avslöjar dessutom motorns skick i mångt och mycket. Dessa tips är mycket viktiga att genomföra varje höst om du vill ha din motor i bra skick många år framövert!! Om du slarvar med detta riskerar du kostsamma skador, och särskilt stor risk är det om motorn placeras i köldgrader under vintern. Följer du däremot mitt råd är risken minimal och då gör det heller inget om det blir minus 30 grader ute. Men det är ju din motor.... Lycka till! Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst kurt wallgren

hej. Kontrollera termostaten som sitter längst upp på motorn. Det brukar vara den som ej öppnar ordentligt. Ta bort den och lägg en i en kastrull med vatten . koka upp och se om den öppnar ordentligt. MVH Kurran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Alex Heino

Jag har nu öppnat motorn. Tittade impellern. Den ser ut som ny, inte en spricka, ingenting. Har inte testat motorn ännu, men det verkar som att jag blivit lite bluffad när jag köpte motorn. kylslangen som går från impellerhuset till kopparröret som leder upp till motorn var så glapp att allt vatten läckt ut över impellerhuset. Kan dock inte konstatera att detta är det enda felet, men jag ska testa den imorn när jag fått tillbaka impellern som e helt sanslöst svår att få dit igen. Tack för att tekniken går framåt, ska aldrig köpa nått gammalt skräp igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...