forgus31 140 Postad 11 Augusti , 2013 Funderat på driftsäkerhet för dieselmotorer. Aktuellt på vår båt efter sommarens stopp. Det tredje på tio år. Två ggr på egen båt och en på en Beneteau som transportseglades. I samtliga fall var det propp i tankutloppet. På Forgusen finns ett rör som går längst ner i botten på tanken och efter att varje vår ha sugt upp bottensats där och inte fått upp mer än en fingerborg med gegga har jag lugnt seglat hela sommaren med sorglös min. På guppiga Vättern rengjordes tanken enligt naturmetoden men dagen därpå hade allt grums omfördelats och utloppet nästan helt tilltäppt. Linkade i hamn och sög upp en massa flagor i röret till grovfiltret. Nu är det en hjälpmotor och inte hela världen om den lägger av men jag tänker mig en förbättring då jag ändå behöver rengöra och få bort allt grums som jag anar finns därnere på botten. Manlucka kallas det men jag tänker inte krypa ner där. Tänker mig en ganska stor plåt på tankens överdel och ett hål nästan lika stort. På plåten sätts utloppsröret och i botten en grovmaskig sil. Hålet tillräckligt stort för att inspektera och rengöra. Silen förhindrar stopp i röret då visserligen även den kan sättas igen men inte lika lätt. Dels är flödet så mycket mindre per yta jämfört med utloppsröret så flagor inte så lätt sugs fast och dels rengörs silduken med naturmetoden i sjögång. Alternativt ett extra rör och dubbla filter men jag skulle ändå vilja se okulärt vad som finns i botten och detta blir som två flugor i samma smäll. Minst, enligt mina drömmar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 12 Augusti , 2013 Jaha - du råkade ut för samma problem som jag. Var tankade du sista gången - i Vänern!? På de 40 åren jag har haft dieselmotor har jag aldrig haft problem stopp pga skit i dieseln. Tankar nästan alltid på en av sjömackarna hemma. De gånger jag bytat bränslefilter är lätt räknade på ena handens fingrar. Jag kan faktiskt inte komma ihåg att jag bytat bränslefilter överhuvud taget, men det har jag kanske gjort någon gång!? Det samma gäller att ha tömt vatten ur det vattenaskiljande filtret. Tankade 80 liter i Vänersborg och hade mest lungt väder utan någon sjögång och 4 dagar med krabb Vänersjö. Tankade ytterligre 80 liter i Säffle (hade som i Vänersborg kvar ca 40 liter) och hade en lugn resa tills jag kom till Skärhamn. Motorn stannade (som jag redogjort för i en annan tråd) en liten stund efter att jag förtöjt i en av kryssarklubbens bojar. Glasskålen på det vattenavskilljande filtret var helt fyllt med vatten. Motorn startade och gick säkert en timme utan problem när jag tömt ur vattnet. Gick ut på havet och sjögången och motorn stannade 100 meter från land. Lyckade kryssa mig fri från land och segla in till Mållösund. Där bytte jag filter, men kom på att jag skulle blåsa i ledningen från tanken. Den var helt tät. Blåste loss pluggen. Efter att ha legat och backat på högt varv på en förände i en timme kastade jag loss. När jag kom ut i sjögången norr om Mållösund stannade motorn. Seglade in i lä och ankrade. Blåste loss en ny plugg och gick med försiktighet in till Edshullshall. Tömde tanken. Jag har aldrig sett så skitig diesel innehållande stora flagor. Har dels funderat på två separata matningar från tanken med två vattenavskiljande filter från två separata dykrör och ventiler för att kunna växla mellan filtren. Har ett extra dykrör för en tänkt värmare. Funderade även på att sätta ett finmaskigt nät runt dykrören, men det kanske är sämre om man har två separata matningar från tanken. Det tar ju inte många minuter att lossa bränsleledningen och blåsa loss en ev plugg. Är nätet helt tät så är det inte kanske inte lika lätt!? Min motor är självluftande så det är bara att köra med startmotorn ett liten stund. Har haft en provisorisk tank och tömt bränsle systemet ett antal gånger under det senaste året och motorn startar i stort sett lika snabbt utan bränsle i systemet, som min gamla MD11C gjorde när det fanns bränsle i filter och ledningar och ingen luft. De tre gångerna motorn stoppat efter gång i grov sjö har varit efter ca 20 minuter alla gångerna. Nu kommer jag nog aldrig att fylla diesel utan att filtrera den genom en tratt när jag fyller. Det finns ju sådana med vattenavskilning i tratten. Hur katten klarar sig motorbåtar som inte har en extra motor!? De som tillverkar tankar utan manlucka borde få gå en plågsam död till mötes. Svetsaren som gjort min tank monterade en väl tilltagen manlucka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 223 Postad 12 Augusti , 2013 Den här tratten filtrerar bort både flagor o vatten. http://www.hjertmans.se/webshop/artiklar/bilder7/7810-930.jpg Jag provade att fylla hela tratten med vatten - det kom inte en droppe ur den. Kostar 260 - 290:- beroende på storlek men jag tyckte det kunde vara värt det för att slippa vattenproblem. Även jag har fått vatten o skräp istället för diesel ur en båtmacks pump.... Kommer aldrig mer att tanka på den macken! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 140 Postad 12 Augusti , 2013 Vi hade bättre tur med vindarna. Ändå var vi bara ett dygn efter dig. Tankade nästan fullt hemma i Göteborg och sen i Hönsäters hamn i Hällekis. Fick stoppet efter seglingen från Dalbergså och övernattning i Spiken. Nu gick motorn bara ner i varv och när jag konstaterat att det inte var värmenypning eller oljebrist kunde motorn hållas igång med lite övertryck i tanken. Det blev aldrig någon farlig situation. Sög rent röret från tanken och fick rätt stora svarta flagor. Inte likt det slem jag annars är van att få upp. Säkert var det Vänerns krabba sjögång som tanken inte varit med om tidigare som tvättades rent. Mesta skräpet ligger dock kvar och blir lite pyssel närmaste dagarna. Det är ändå inget vidare båtväder. Dykröret som jag tänker mig på manluckan borde vara snabbt borttagbart. Som ett stort tanklock så man inte behöver pilla med skruvar. Finns nåt färdigt att köpa? Totalt på tre veckor blev det kanske 80-90 liter. Det mesta i Trollhätte kanal. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser