Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Figo

Provtrycka färskvattensystemet?

Rekommendera Poster

hej!

Jag har ett vanligt färskvattensystem med en shirflo tryckvattenpump. jag misstänker att jag har ett litet läckage någonstans i systemet. Dels så får jag fram lite vatten i motorrummet som kommer från något av sidoskotten och det verkar vara fäskvatten. Dels så går tryckvattenpumpen någon sekund med olika intervall på mellan 5-10 min. Detta gör att jag misstänker att det blir tryckfall av läckande vatten någonstans. Innan jag börjar riva ut alltför mycket inredning skulle jag vilja provtrycka hela systemet för att kolla om det är läckage någonstans så det inte är i pumpen det felet ligger.

Har någon av er ett bra tips på var man kan köpa en tryckprovare som kan användas till nått sånt?

mvh L-G

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Provtryckning är väl vad du gör när pumpen är på. Dock kan backventilen i pumpen läcka så pumpen startar då och då.

 

Du misstänker ju läckage så det blir att jaga den läckan.

 

Det borde bli rätt stora mängder och inte omöjligt att se om du följer slangarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska jag följa slangarna/rören så är det en hel del som måste plockas ner/ur. Vattnet skulle också kunna komma från intaget till vattentoan. Därför skulle jag vilja sätta vattenledningarna undr tryck med luft och se om trycket sjunker och läckan finna där. provetryckning med pumpen påslagen ger ju inte svaret om lcäkan sitter i ledningar/kopplingar eller i en felande pump.

//LG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska du provtrycka skall du göra det med stumfyllt med vatten, använder du luft kommer du inte att få tillförlitligt resultat, kan till och med bli så att du får ett ökat tryck, luften expanderar vid ökad temperatur och det behövs inte mycket för att det ska ge utslag. Är du lite händig kan du löda på en cyckelventil på ett kopparrrör som du använder för att öka trycket med, jag har använt denna metod när jag provtryckt VVS system hemma. Har du lite gamla VVS grejor och en manometer så är det enkelt att fixa till en provtryckar utrustning. Försöker ladda upp några bilder på min hemmasnickrade.

post-10019517-1394237596,4439_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du en bra tving eller svetstång kan du nypa ihop slangen före eller efter pumpen. Två träbitar är bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men varför provtrycka? Du vet ju redan att det läcker någonstans. Problemet är att hitta var. Ett sätt är att trycksätta med luft från tex en 12V kompressor. Sen sprayar man bara såpvatten på alla rördelear tills man ser var det bubblar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag visste att systemet tappade tryck på något sätt. Antingen genom läckage eller genom att pumpen tappar trycket, därför ville jag provtrycka. Vattnet i motorrummet kan också komma från en krånglande bordgenomföring, detta ska kolas under veckan.

Vad gäller färskvattnet har jag nu hittat att grenkopplingen upp till kranen i wetbaren på däck läcker, vilket också kan förklara att vattnet hittar ner i motorrummet samt, upptäckte jag idag, fotändan i midcabin som var lite våt. Kranen sitter i motorrummet undanskymd i överkant under däck och ca 40 cm från där det var blött i midcabin. Vattnet har troligtvis runnit längs skrovets insida och in i midcabin.

//LG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...