Toxicated 2 Postad 31 Juli , 2013 Hej på er. Då har man stött på patrull med motorn, en Mariner 15HK från -95 (Det hjälpte ni mig med att konstatera i denna tråden från i våras http://www.maringuiden.se/forum/;thread=493337 ) Bakgrund Jag startar båten och kör ut på sundet, tyckte den hackade till vid två tillfällen när jag gasade upp men det försvann. Jag körde 15-20min som det tar, vi la oss och fiskade kanske 30-40minuter. Skulle flytta oss men motorn startarn inte hur mycket jag än drar, vi börjar ro mot land men konstaterar att det inte går. Gör ett sista försök (har nu gått 30min sen fösta försöket) och drar igen och wroooom motern startar direkt och varvar upp. In i hamn snabbt som ögat, jag trodde det var dålig bensin då jag lånat från en annan dunk så jag tömmer hela systemet (utom det som är i förgasaren) och tankar upp ny bensin (tömde ut den gamla). Dagen efter i med båten, den startar efter några drag även om den brukar starta direkt, kör en runda men lägger mig i hamnen( för att inte vara strandad till sjöss igen) och väntar 20min med motorn av för att simulera vårt fiskestopp Samma visa, den startade till men dog nästan direkt när jag skulle köra iväg och efter det är den stendöd. Efter det tog jag isär hela förgasaren och rengjorde och samma med bränslefiltret samt så pumpade jag upp bensin i ett glas för att se så det inte finns skit längs vägen men det är kristallklart fram till förgasaren, inga läckor i slangen allt verkligen tipp topp. Jag kollar stiften och ser då att de är sura, förstår att det motsäger min teori om förgasarproblem men nu är hela bränslesystemet tipp topp så jag torkar stiften och tycker de ser okey ut. Sätter i dem och ner i hamen men den startar inte hur jag än gör, jag kollar då om det finns gnista genom att ta av stiftet sätta det i tändhatten och sätta sidan mot en jordad skruv, drar flera ggr men det finns inte ett tecken på gnista. Sammanfattningsvis Runda 1 - startar och går att köra - startar inte efter stopp för än den är kall Runda 2 - startar och går att köra - startar inte efter stopp för än den är kall Runda 3 - startar och går att köra - startar inte efter stopp oavsett vad Runda 4 - startar inte övht Jag plockar fram multimetern och konstaterar att dödarknappen och dödmanshand är helt OK Jag mäter även genom tändkablarna och konstaterar att dessa är ok, jag tar isär kabelskor sprayar 5-56 o sätter ihopa, skruvar loss alla sladdar jag ser (en i taget) och 5-56 och rengör för att göra det jag kan. Ingen gnista hur jag än gör. Vad gör jag nu? Jag har kontrollerat allt jag kan, svänghjulet fick jag inte av så jag vet inte om det är brytare eller CDI-box på dessa? Hur går jag vidare ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alfa-Freja 0 Postad 1 Augusti , 2013 Kolla så du har rätt tändstift? Observera att dom tål olika temperaturer. Om tempen överstger vad dom tål kan dom sluta ge gnista. Ibland funkar dom då igen när dom kallnat, ibland inte...... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Toxicated 2 Postad 2 Augusti , 2013 Okey det visste jag inte, skall köpa nya stift och testa. Men man tycker att där borde väl komma nått livstecken? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 2 Augusti , 2013 Om den är från 1995 så har den garanterat CDI-tändning. Prova kyla CDI-boxen när den inte vill starta. Biltema har billig kylspray. Här är en hemsida från en firma som säljer piratdelar för tändsystem till utombordare. De har även mycket tips och guider. Du verkar ju inte helt ovan vid en multimeter Kolla under fliken Technical Support så hittar du mycket matnyttigt. Behöver du köpa delar är Drev.se återförsäljare för CDI i Sverige.. http://www.cdielectronics.com/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 2 Augusti , 2013 Såg att Mariner inte va med men Mariner är ju ju bara en gråmålad Mercury.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Toxicated 2 Postad 3 Augusti , 2013 Köpte nya stift idag enl instruktionsbok förutom att avståndet är 10 istället för 15 då det inte fanns 15 men de borde ge gnista ändå. Så nu är jag slut på alternativ :-( Att mäta dödmansgrepp och dödaren det är lätt det är bara att sätta multimetern i pip-läge och så mäta så långt bort som möjligt och närman trycker på dödaren så tjuter multimetern dvs kretsen är sluten. Mäta cdivet jag inte hur man gör, nån som vet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Toxicated 2 Postad 4 Augusti , 2013 Jag är inne på att beställa en cdi-box men den kostar 2000kr så jag vill ha lite feedback om nån vet. Det sitter två tändspolar, OM det hade varit en tändspolen som lagt av borde inte man haft gnista på ett stift? Sannolikheten för att båda spolarna slutar exakt samtidigt borde väl vara minimal. Eller om en spole slutar fungera slutar då båda att funger typ seriekopplade. Kan det vara annat än CDI eller spolarna som brukar bli kasst med tiden? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser