Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Gäst Anders

Mercury 2-takt, 4-takt eller Optimax till Ryds 510GTI?

Rekommendera Poster

Gäst Anders

En klassisk fråga: vilken motor ska jag välja till en Ryds 510GTI? Att det blir en 75-hästars är klart. Vet att 2t drar mer och bullrar mer, men är ljudnivån störande hög för 2t? Låter Optimaxen mer än 4-takt? Vikten för Optimax och 4takt är 35kg mer än 2t - försumbar skillnad eller påverkar det båten egenskaper? Hoppas på svar från ägare av 510 med dessa motorer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Anders läs båtnytt något nr under 04 jag vet inte vilket ,men där testades 4takt/optimax.Resultatet blev att dom är lika som bär optimax är en knop snabbare så mitt råd är optimax är bättre.Ja har haft vanlig 2tak 60hk 75hk 90hk 125hk och nu 135hk optimax. Dessa motorer är från 01-04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade valt Optimaxen eller 4taktaren, båda är dyrare och tyngra. Och ja det e lite skillnad ha på en 35kg tyngre motor, men det kommer du inte tänka på när motorn kommer gå bättre och finnare. Det enda du bör tänka på om du väljer 4takatren är att det ska vara EFI.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! På min båt har jag testat både en Suzuki 90 hk 4 takt, och en Tohatsu TLDI 90 hk (bränsleinsprutad 2-takt.) Jag valde Tohatsun och ångrar mig inte en sekund. Den låter bara något mer än Suzukin. Man märker skillnaden, men ingen anmärkningsvärd skillnad faktiskt. Bränsleförbrukning är väldigt lika i alla varvtal både i praktiken och i tester. Båda motorerna är ungefär lika vibrationsfria, så där spelar det heller ingen roll vilken jag hade valt. Jag gjorde mitt val eftersom jag tycker att bränsleinsprutade 2-taktare har sina fördelar som i alla fall jag värdesätter. Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är på alla sett en fart fantast men trots det tycker jag en fyrtakare är bättre, två taktrna är ofta i grunden gammla konstruktioner som har hängt med ett bra tag. Medans fyrtaktarna är moderna...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...