Gå till innehåll
fredag 03 maj 2024
Mockis

Suzuki 225 EFI -97 ingen kraft

Rekommendera Poster

Hej allesammans. Jag har en Fletcher Arrowhawk 18 ft med en Suzuki 225 EFI från 1997 med 240 timmar på nacken. När båten går som den ska så gör den ledigt 50 knop och accelerar mycket bra från stillstående. Under sommaren så har den inte velat gå riktigt som den ska. varvar i vanliga fall ca 5100 rpm men vill vissa dagar bara varva 4000 rpm o göra ca 37 knop. känns som om det fattas 150 hk helt plöstligt och den accelerar väldigt dåligt från stillastående. Ibland hackar den till och går som den ska igen några sekunder, för att plötsligt gå dåligt igen. Och vissa stunder går den dåligt hela tiden. Allt med bränslefilter och slangar är bytt nyligen. Har nu börjat rikta blickarna och funderingarna mot tändningen.

När jag undersökte lite igår så märkte jag att båda tändstiften till en cylinder var ljumna medans tändstiften till de andra 5 cylindrarna var brännheta efter körning. Märkte också att de två tändstiften blötare än övriga tändstift.

Kan båda tändstiften vara dåliga och fungera ibland? Kan en tändspole ibland fungera och sen helt plötsligt inte fungera?

Vad tror ni? Tändstiften eller tändspolen som är kass? Eller något annat?

OBS, när jag tog av kåpan till tändspolarna så var där (vid den misstänkt dåliga tändspolen) en sladd med delningsbar koppling, som inte gick någonstans. bara hängde där. Hittade ingenstans man skulle kunna sätta den iheller. Någon som vet ifall det ska vara så?

Det känns jävligt skumt eftersom båten ibland går som den ska.

Tack på förhand. Mvh Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen koll på Suzukis EFI-system men hyfsad koll på Yamahas motsvarande. Jag hade nog börjat med att mäta bränsletrycket på rälen, brukar finnas uttag för det, och se vad som händer med trycket när problemen inträffar..

För övrigt behöver du nog en servicehandbok för att kunna göra en vettig felsökning på en sån här snurra. Dels för att få en systemförståelse och dels för att få mätvärden..

Finns en duktig kille här som heter Guestsson och han brukar tipsa folk med misstänkta tändfel att köra burk efter burk med tillkopplad tändlampa och menar då att det ganska lätt går att se tändmissar om det inte är alltför ljust ute. Har inte behövt testa metoden själv men det låter vettigt..

Ett sista tips är att posta på nåt USA-forum där det huserar duktigt Suzuki-folk då denna typ av snurror är vanligare där borta. Hade det varit en Yamma hade tipsen varit THT, BBC och boats.nets forum, kanske finns där duktigt Suzuki-folk oxå..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att elekriska/elekttoniska fel är intermittenta är inte så ovanligt. Eftersom jag vet mest om elektriska grejor så gissar jag på tändfel. Vet i stort sett ingenting om Suzuki. Tydligen har den dubbla stift och mikroprocessorstyrd tändpunkt, men hur dett system är byggt vet jag inte.

jarb: om det är lågt tryck i railen så borde väl alla cyl drabbas.

Med tanke på det verkar som om en cylinder fallerar skulle jag börja med att skifta tändspolen (eller spolarna om den servas av två)  till denna cylinder med spole/spolar från någon cylinder som funkar. 

Den lösa sladden  har jag ingen förklaring till. Spolarna verkar ha två sladdar in. Möjligen är spolen dessutom jordad via skruvarna den monteras mot blocket med.  

Om felbilden förändras med motortemperaturen kan det vara ide att testa med kylspray. Ibland går det att hitta en felaktig komponent, genom att den börjar funka normalt efter nedkylning.

Sprängskisser

http://www.boats.net/parts/search/Suzuki/Outboard/1998/DT200/parts.html

Verkstadshandbok

http://boatinfo.no/lib/suzuki/manuals/suzuki_1988-2003.html#/0

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att elekriska/elekttoniska fel är intermittenta är inte så ovanligt. Eftersom jag vet mest om elektriska grejor så gissar jag på tändfel. Vet i stort sett ingenting om Suzuki. Tydligen har den dubbla stift och mikroprocessorstyrd tändpunkt, men hur dett system är byggt vet jag inte.

jarb: om det är lågt tryck i railen så borde väl alla cyl drabbas.

Med tanke på det verkar som om en cylinder fallerar skulle jag börja med att skifta tändspolen (eller spolarna om den servas av två)  till denna cylinder med spole/spolar från någon cylinder som funkar. 

Skifta rubbet stift, tändkablar och spolar. Flyttar sig felet, så kan du skifta tillbaka stift och kablar för att kolla am detta gör skillnad.

Den lösa sladden  har jag ingen förklaring till. Spolarna verkar ha två sladdar in. Möjligen är spolen dessutom jordad via skruvarna den monteras mot blocket med.  

Om felbilden förändras med motortemperaturen kan det vara ide att testa med kylspray. Ibland går det att hitta en felaktig komponent, genom att den börjar funka normalt efter nedkylning.

Sprängskisser

http://www.boats.net/parts/search/Suzuki/Outboard/1998/DT200/parts.html

Verkstadshandbok

http://boatinfo.no/lib/suzuki/manuals/suzuki_1988-2003.html#/0

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Genom att mäta bränsletrycket på rälen på en EFI har man i princip uteslutet allt före spridarna så det var mest för att eliminera en massa olika felkällor jag föreslog det. Bränsleprobz är ju trots allt betydligt vanligare än tändprobz, speciellt på en gammal EFI som kanske inte fått bränslesystemet konserverat som sej bör under vintrarna.

Det är faktiskt inte helt ovanligt att en burk slocknar först trots att man har kommunala bränsleproblem. Det brukar alltid va nån burk som är känsligare än de andra och hamnar man för tunt tänder det inte men stiften blir blöta.

Brukar sitta små filter i spridarna oxå. Om felet inte flyttar sej om du byter tänddelar mellan cylindrar så testa även och skifta en spridare.

Skulle även kolla på EFI-systemets referensspänning när det strular, dyker den pga t ex jordfel får de flesta EFI-maskiner spatt. Bra att guestsson hittade en manual, tyvärr har jag för dålig lina för att kunna kolla i den..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack för hjälpen herrar. får börja med att byta plats på tändspolarna. återkommer;) känns väl inte som att det ska kunna vara bränslesystemet när alla andra cylindrar går och de tändstiften är torra och fina när man tar ut o kollar på dem. bara den dåliga cylinderns tändstift som är blöta. mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...