Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
stigeltander

Vatten i batteriutrymme efter regn.

Rekommendera Poster

Jag har nu köpt en Bella Falcon 26 Fantino 2008. Problemet är att efter regn så blir det vatten i batteriutrymme. 7-8 liter vilket var millimeter från kortslutning. 6mm regn ger 1,5 liter vatten. Vattnet kommer in utefter sidan som är akter ut. Ser ut att komma från skarven mellan skrov och däck. Jag har försökt hälla vatten på listen men ser inget vatten i batteriutrymmet. Hur kan man täta detta? Eller hitta var?

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läckage på en så pass ny båt?!

 

Regnvatten har en helt annan densitet än vanligt dricksvatten och kan därför leta sej igenom på dom mest konstiga ställen.

 

Om du kan lokalisera vart det läcker in bör väl Sikaflex vara det bästa alternativet, om du kommer åt vill säja.

 

det finns även sk spricktätare som jag vet b.l.a Lefant tillverkar men blir väldigt dyrt då flaskorna inte innehåller så mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet är att man oftast blir tvungen att sätta sig i båten en riktigt regnig dag för att verkligen kunna se var det läcker någonstans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

sätt fast lite hushållspapper på strategiska ställen på insiden, kontrollera ofta.

Brukar ge en ledtråd....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är ju bara att hushållspapper har en näst intill unik förmåga att suga åt sig vatten. Några droppar så är hela pappret surt. Svårt att se var det blev blött först....smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det inte vara så att batteriutrymmet har en ventilationslösning som kanske är det som läcker? Kanske något galler eller så som sitter felvänt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...