Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
cquencer

Läckage i akterspegel

Rekommendera Poster

Hallå,

Har en Nimbus 26 Epoca (båten ny för mig) och har upptäckt att det läcker in vatten i akterspegeln precis ovanför vattenlinjen. Fått in c:a 20 liter på en vecka.

Det är ju trångt och svårt som tusan att se hur det ser ut därinne men jag känner tydligt att det skvätter in vatten varje gång det kommer svall mot aktern. Jag för in handen där skölden till drevet möter plasten och det verkar vara vara i vänster hörn det kommer in. Jag ska försöka få med mig en spegel nästa gång så kanske man ser bättre in. Min båtmek bytte just bälgarna så jag tror inte att det som läcker. Då borde väl läckaget kommer längre ned?

Jag har torkat torrt och satt dit en papperstuss och den blir ordentligt blöt. Det verkar även vara ordentligt rostigt på stag och skruvar runt där så att det verkar som att det kommit in vatten där ett tag.

Så hur skulle ni lösa detta? Det känns ju ganska OK i alla fall eftersom det är över vattenlinjen men det kommer ju in vid vågor och svall. Kan man täta detta provisoriskt (hur isf) tror ni när båten liggen i och fixa det mer permanent till hösten? Eller bara låta det vara och pumpa läns resten av sommaren?

En annan fråga runt bilge-pumpar. Den pumpen jag har sitter så till att den inte suger helt från botten, mer mot mitten av båten men fortfarande i motorutrymmet. När den börjar suga luft har jag fortfarande vatten kvar längst bak i kölsvinet. Enda sättet att bli av med det är att sätta en person långt fram i fören för att få fram vattnet under golvet i förpiken och pumpa upp det där manuellt. Ska det verkligen vara så eller är min bilge-pump felmonterad. Det verkar inte som att det är orginalpumpen i alla fall som sitter där. Skulle ju vilja göra bilgepumpen tills det blev i stort sett torrt.

Förövrigt sjukt imponerad av de svar jag fått hittills på detta forum som hjälpt mig enormt i mina trevande försök att bli båtmänniska! Stort tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att ha kollat runt lite mer så hittade jag detta:

Påminner väldigt mycket om det som jag fick på fingrarna när jag grötade runt därinne. Säkert en ful-lagning sedan tidigare. Kanske är nåt att kleta dit igen tills det går att laga på riktigt? Någon som har erfarenhet av sådan tätningsmassa?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.Det låter som att det kan vara vid styrarmen det läcker. Du får isåfall byta bussningar och tätning där.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På styrarmen vid skölden så sitter det en fettnippel som skall användas då och då (varje vårrustning). Om den sitter väldigt illa till och därför inte fått något fett genom åren så kan det vara anledningen till nedsliten bussning och läckage. Försök att få in lite fett i den nu så kommer det att minska läckaget för dig för säsongen. Om det visar sig att du måste byta bussning, se då till att du får en lösning på plats med slang- eller rör-förlängning av fettnippeln så att du i framtiden kan fetta in bussningen varje år på ett enkelt sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...