Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
IW23

Stormfock som träs på utanpå rullfock?

Rekommendera Poster

Är det någon som har erfarenhet av stormfock som hissas utanpå rullfock? Funderar på att shoppa stormfock och det kan kanske vara ett bra alternativ. Vad är för och nackdelarna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En stormfock eller try-sail brukar jag hissa utan att haka i det i förstaget alls, dvs det sitter bara fäst i däcket, i fallet och i skoten. Personligen har jag aldrig sett en stormfock med någon typ av kanal eller liknande som är avsett att träs runt ett befintligt segel, det verkar lite marigt....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har havskappseglat mycket och det har behövts stormfock ett antal gånger och jag kan försäkra dig att när det behövs vill man inte hålla på längre än nödvändigt på fördäck! Att då trä på ett nytt segel runt rullfocken och trixa med fall och skot och sedan hissa det 'duk -mot-duk' när stormen viner och (oftast) regnet och vattensprut gör seglen våta tror jag blir jättesvårt. Är det någon som provat det i verkligheten?

Att relativt lugnt knyta i ett (eller två?) skot i stormfocken och koppla den i spinnakerfallet nere i sittbrunn och sedan krypa fram och fästa halshornet i relingslisten eller nära förstaget mha en fallhake och sedan hissa o skota från sittbrunn är alldeles tillräckligt tycker jag. Sagget är inget att oroa sig för, du behöver inte ta någon större höjd när du måste använda denna segelsättning...!

Funkar det inte att bara rulla in focken några meter så bara skothornet och en lämplig del av segelytan är projicerad för vinden?

Under Fastnet 1985 var det kuling nästan hela racet. Drum med bl a Mange ombord tappade kölen första dygnet och välte. Efter att vi rundat 'Rocken' med vår Comfortina 39a kom en rejäl storm ute från Atlanten och vi bottenrevade och satte en stormfock enligt beskrivningen ovan.

Vinden ökade och vi tog ner storen helt och satte ett try-sail, lösfotat så storen kunde ligga kvar på bommen och utan travare. Med denna segelsättning rundade vi Scillyöarna och satte sedan spinnaker mot målet i Plymouth.

Det var en konstig känsla efter nästan 1 dygn med stormsegel och det gick lite vingligt men vi var en av de få amatörbåtarna som kom i mål, t o m många av proffsbåtarna för vilka Fastnet var en del av Admirals Cup hade dragit sig ur seglingen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Långfärdsbåtar hissar ofta ett större stormsegel på ett inre förstag.

 

Då förskjuts också segelcentrum bakåt.

 

Men när det verkligen gäller så är tydligen ett pyttesegel längst fram bäst för då kan du dreja bi med trycket så långt föröver som möjligt?

 

Anledningen till att ett sådant segel sätts flygande skulle vara att de flesta båtar har profil och det blir ett h-e att hissa när det blåser...

Det blir friktion!

 

Och det är invändningen mot din idé om att slå seglet runt ett inrullat?

Men jag själv har bara seglat i som mest 14 m/s så vad vet jag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ju inte seglat under de förhållandena.

Anledningen till att jag frågade om zagget, var att jag hade en havsfidra som jag monterade peke och flyttade fram förstaget och monterade rulle på. Att kryssa med inrullad genua när det piper i - kulingvindar upp mot storm - fungerar inte speciellt bra. 

Arrangerade så jag kunde hissa kryssfocken flygande. Den låg i ett specialsytt kapell längs skarndäck och kunde hissas från sittbrunnen. (den blå korven på BB skarndäck på bifogad bild) Fockens förlik gick nästan ända upp till den falltrissa jag monterade i masten. Även om jag kunde spänna förliket med vinch så blev det ganska mycket zagg i focken när det pep i.

Havsfidran är ju inte världens bästa kyssbåt, och den blev inte bättre när man seglade med kryssfocken i hårda vindar.

Sen beror ju det lite på vad för båt man har och under vilka förhållande  och var man seglar. För min del hade nog en av de stormfockar som precenterades i länkarna ovan fungerat utmärkt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

... en grej som jag gjorde innan jag fick rull fock var att be segelmakaren göra två rev i min fock, han slog i förstärkningar och det innebar att jag kunde reva från sittbrunnen genom att leda en lina via ett block tillbaks till sittbrunn. Såg lite konstigt ut med skoten bara!

Jag seglade ensam med två små barn och ville kunna minska segel på ett säkert sätt.

Segelmakaren var intresserad av lösningen och följde med ut för att se hur det funkade men rullfock är ju självklart enklare för alla. Men det funkade ju!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De är ju inte helt positiva:

We Don’t Like

Cannot really be partially rigged beforehand and prepared ready for use. A lot of friction to combat when hoisting and lowering sail.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...