monark600 0 Postad 18 Juli , 2013 Hej! Har fått ta över en monark 600 med en VP MD11 som jag nu vill renovera. Jag undrar om någon har förslag på vad man bör tänka på när det kommer till motorgenomgång? Motorn fungerar idag och viss service har gjorts för ca 6 år sedan. Har sedan dess stått på land. Har tänkt lämna in på verkstad för jobbet men vill gärna veta mer om vad man bör tänka på. Tack på förhand. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 593 Postad 19 Juli , 2013 Om motorn är sjövattenkyld, ska man nog inte fundera på renovering. Om man ska byta cylinderfoder, kolvar och lager, och renovera cylinderlocken, så är det en affär på kanske 40.000:- eller mer. Hur länge kommer det att finnas reservdelar till motorn? Lite surt om man lagt ner en massa pengar, och det inte finns delar nästa gång man behöver. Om motorn är lättstartad, och går bra, utan att dra för mycket olja, ska man nog fortsätta att köra så länge det går. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
monark600 0 Postad 27 Juli , 2013 Bra poäng. Jag har inte för avsikt att lägga ner alltför mycket tid och pengar men vill veta att den går att lita på, alltså en enklare genomgång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peterwaessing 1 Postad 27 Juli , 2013 Kontrollera alla bränsleslangar och byt hellre en för mycket - det kan bespara dig en del tjuvstopp. Kolla även de andra gummislangarna och byt vid behov. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 140 Postad 27 Juli , 2013 Gammal aldrig rengjord tank är nog den största anledningen till abrupta stopp. Efter en gungig färd lossnar gamla bottensatser och sätter igen utlopp eller grovfilter. Kan man inte rengöra tanken kan man ordna med en liten extra tank som kopplas in. Själv har jag haft tredje stoppet på tio år. Tanken var ändå bottensugen men efter fyra timmars segling med hård sjögång gick motorn ofta ned i varv. Har ordnat så jag kan blåsa in lätt övertryck (med munnen) i tanken via avluftningen och fick loss proppen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peterwaessing 1 Postad 28 Juli , 2013 Jag satte in manluckor i tanken efter en koll ner genom hålet för bränslemängdsmätaren. Nu suger jag ut bakterieskyar och -klumpar varje år från tankbotten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser