Gå till innehåll
söndag 19 maj 2024
c505

Kylproblem Johnson 6Hp

Rekommendera Poster

Efter en del strul som löste sig till sist statade jag upp motorn som funkar perfekt. Lät den gå i vattentunnan på strax under halvgas och efter en stund tvärdog den. Till min fasa upptäcker jag att den är stum och har värmekärvat. Lät den svalna av och den startade utan problem.

Den här motorn är av den äldre modellen utan skvallerrör men det stänker ut vatten i hålet bak på riggen. Lossade en aning på locket till termostathuset och det bubblar lite vatten i springan

Plockade ur den nya termostaten ( som hade öppnat) och provkörde utan den. Kylmanteln under termostathuset verkar bli het nästan direkt ändå. Visst är det väl så att motorn inte skulle bli varm alls om jag plockar ur termostaten? 

Provstatade ett kort ögonblick utan lock på termostathuset och det stänker upp lite vatten i hålen. Hur mycket vatten ska det komma här?

Lite långsökt fråga kanske, men vet någon vad motorns yttertemperatur ska hålla på ett ungefär om jag mäter med IR termometer?

Impeller och termostat är helt nya och jag har kört både tryckluft och högtryckstvätt i hålen.

Tacksam för råd och tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

- Ja, det verkar vara tätt nånstans på vägen upp.

Varför sitter det en ny impeller i? Kan det vara så att den förra havererade och gick i bitar? Då finns det risk att en liten bit av impellern följt med upp i röret till motorn och nu utgör ett hinder för flödet. Fick du nån chans att titta på den gamla impellern? Den kan verka hel men gammal och sakna en liten bit som rusat upp i röret medan motorn fortfarande snurrade. Sånt här har jag egen erfarenhet av.

Ett annat fel kan ju vara korrosion i kanalerna som gjort dem trängre.

Ett fel kan vara ren skit som täppt till var som helst.

En motor med väl fungerande kylning skall  man nääääästan kunna lägga handen på, en kort stund iaf. Inte överallt, en del ställen är svinheta men cylindertoppar och cylindrar är ganska svala, om du förstår hur jag menar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för ditt svar. Jo den gamla impellern ser hel och ganska fräsch ut, bytte den egentligen i förbyggande eftersom jag redan köpt en ny innan jag delade motorn. Vad beträffar temperaturen misstänkte jag att det skulle vara så som du beskriver det. I stället blir den het nästan direkt, det är så pass att vattendroppar på motorblocket fräser och dunstar.

Det som är lömskt är att det kommer vatten ur hålet bak på riggen och man tror att kylningen fungerar ok, tyärr säger det inget om hur vattnet cirkulerar i blocket. Jag får dela riggen igen och köra vatten upp i röret från pumpen. Om jag samtidigt pluggar bypasskanalen i termostathuset så skall allt vatten gå genom manteln. Borde åtminstone gå att se var det är stopp, om det nu inte är något annat som ställer till det. Det är nog bara att felsöka med uteslutningsmetoden som gäller nu.

En fråga på det här: Om jag plockar ut termostaten tillfälligt borde väl resultate bli att motorn inte kommer upp i temperatur?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

- Ja, det är riktigt. Tar du ut termostaten så får kylvattnet fritt flöde.

Kom att tänka på en sak; det kan vara så jävligt att det har korroderat läck i riggen där kylvattnet, på sin väg uppåt, sipprar ut innan det når målet högst upp. Ett lånskott men undersök det.

Det lilla stiftet, eller hur det nu ser ut, som ser till så att impellern följer med rotationen på axeln, den fick du dit?

Packboxen på pumphuset runt axeln är tät och frisk?

Ser du om det finns kolsyra i kylvattnet som rinner ut där bak, alltså små bubblor?

Kan tyckas vara dumma och provocerande frågor men de sätter hjärnan i rörelse, iaf. ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Återvinningen närmar sig.

En av mina gamla häckar fick jag loss oxid med hjälp av tryckluft. Och den motorn var bara 22år. En ännu äldre som använts då och då borde ha samlat på sig mer oxid.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, impellern snurrar med som den ska men det är förmodligen för dåligt tryck från pumpem, impellerhuset har en del korrosionsskador. Delade riggen igen och satte trädgårdsslangen på kyröret och vattnet komer fram i termostathuset, verkar ok. Felet ligger ligger nog i pumpen och jag tror att det ska stänka mer ur hålet bak i riggen än vad det gör nu.

Ett nytt pumphus går på runt 1000;- och det ligger över smärtgränsen för vad som kanske är vettigt att lägga. Är väl lönlöst att försöka hitta ett begagnat pumphus eller en reservdelsmotor som är bättre än den jag har och ska göra ett försök att renovera den gamla. Får se hur det går, borde gå att testa pumpen genom att sätta skruvdragaren på drivaxeln med växelhuset i en hink vatten.

I samband med det här har jag försökt reda ut kylvattnets väg genom kanalerna, hittade en bra bild på det på nätet. In och ut är inga problem men undrar över de två små hålen som finns i själva termostathuset, i kammaren där termostaten ska sitta. Är det kanalerna som leder kylvatten till blocket?

Visst vet jag att den här motorn sjunger på sista versen men den fungerar helt perfekt bortsett från det här kylproblemet och är lättstartad som sjutton. Känns lite synd att skrota den bara så där direkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

- Du kan ju, bara som experiment, jämna-till pumphuset invändigt med PlasticPadding. wink Jag hade gjort det, bara för att se om det går, alltså. Det blir ju en metod för att isolera felet. Skulle kylningen bli avsevärt bättre så har du ju hittat felet.smiley

Hålen i termostathuset är väl till för att lite uppvärmt vatten skall passera så att termostaten börjar öppna. Hade det varit helt tätt där, när motorn är kall, så kommer termostaten aldrig att börja öppna.........troooor jag, om det är de hål som jag tror du menar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

- Fick du tag i rätt impeller? Det skall vara ganska tight, både mot väggar, golv och tak samt att vingarna skall vara ordentligt krökta där huset är som smalast mot axeln och nästan helt raka där det är som bredast.

Spring å köp lite PP nu! Galet men skulle vara kul om det funkade. wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är på gång med pumpen men du nämde packbox runt drivaxeln tidigare. I mitt pumphus finns inget i kragen där axeln går in i huset. Frågade runt om just det här vid impellerbytet och fick svaret att impellerns centrumdel  tätar mot huset där.

Det ska alltså sitta en packbox där ändå? Hittar ingen på sprängskissen,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

- Nja, det behövs nog ingen packbox där eftersom impellern ska täta mot husets insidor.

Hade det varit någon, så skulle du nog sett rester av den gamla när du bytte impeller .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var själv inne på att det borde sitta någon form av tätning där, men då är det väl som det jag fått i mig. Impellerns centrum ska väl täta i den delen såvida inte någon annan har mer kunskap i det här. Det känns ändå som att det  borde sitta någon form av tätning här. Har dålig kunskap i just det fallet, vid de impellerbyte jag gjort genom åren ju har inte det varit något problem.

Har fått tag i rostfri shimsplåt som inlägg i impellerhuset för att ge pumpen en sista andning, jobbar på det och återkommer. Får se om jag fixar att lägga upp bilder i fall att det fungerar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

- Men, om du trycker i impellern i pumphuset, utan axel, och får ner den i botten, fyller den då ut HELA pumphuset? Alltså, så att väggar, golv och tak nås av impellerns delar. Är vingarna oxå lätt krökta då?

Fan, jag skulle vilja komma å kolla. wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är den sprängskissen jag gått efter, tack ändå. Som man ser utav den här så sitter det ingen tätning i pumpen som jag tolkar det.Däremot blir jag osäker på delarna 1 - 6, sitter dessa i motordelen eller i övre delen av riggen?

Har kommit en bit med impellerhuset men har inte haft så mycket tid med, var en runda i garaget i går kväll och gjorde det sista på ett nytt foder i själva pumphuset. Lite annat småfix sen är det dags att prova. Då hade det varit bra att säkert veta om det verkligen ska sitta någon form av tätning där drivaxeln går in i pumphuset.

Som det ser ut nu är det ganska stor tolerans i hålet men det verkar inte finnas glapp i någon lagring. Som jag nämde tidigare så fick jag i mig att sidorna på impellerns centrum tätar mot huset och den rosfria plåten i botten. Det verkar riktigt tight när jag skruvar hop det, men är det verkligen så det ska se ut ? Vad är delarna 1 - 6 ? Jag kan inte se upp i riggen om de finns där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde att nämna att impellern passar bra, vingarna är rejält krökta speciellt vid utloppshålet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Delarna 1-6 och 8 sitter högst upp mot vevhuset och har inget med pumphuset att göra.

8:an är en lite pinne som skall hålla kvar 1-6 däruppe.

Emellertid så är påpekandet om kylrörets tätning mot pumphuset mycket intressant. Verkligen värt att undersöka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte om du tittar på länken jag skickade utan det är locket till termostathuset,tar du vävk det så är det vanligt förekommande att skit från kylvattnet sätter sig där eftersom termostaten är en normal strypning, har motorn gått i lite skitigare vatten så är det inte helt ovanligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Termostathuset är rengjort från smuts och oxid och har fått ny termostat och packningar. Allt är rent där och så långt jag kommer åt. Har spolat med högtryck och kört tryckluft i alla kanaler jag kommer åt från termostathuset och i kylröret vid pumpen.

Har provkört med och utan termostat men motorn blir riktigt varm ganska snabbt ändå. Lossar jag lite på skruvarna till locket på termostathuset bubblar det ut vatten men det är förmodligen inte tilräckligt, detsamma gäller vattnet som stänker ur avgashålet bak på riggen.

Sedan kanske det är problem med att kylröret inte tätat riktigt gummibussningen i pumphuset trots att det kändes så. Ska ta en extra koll på detta.

Återkommer med resultatet av den renoverade pumpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skruvade hop och provade pumpen nu i kväll. Körde växelhuset i en hink med skruvdragaren på drivaxeln. Blev en stråle på 10-15 cm upp ur hålet, det borde väl räcka för tillräckligt kylvattenflöde?

Ska se om jag hinner montera hop alltoch provköra i tunnan i morgon, sen ger det sig om min reparation kommer att hålla. Materialet är rostfri shimsplåt.

Bifogar bilder på pumphuset före och efter

post-10021158-1394237593,1629_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är löst, berodde utan tvekan på pumpen. Provade motorn i dag och bilden säger allt. Har inte vid något tidigare tillfälle sett ut så här vid avgasutloppet, när det var som bäst stänkte det bara lite i avgaserna.

Tack för tips och råd, tacksamt att kunna bolla problem med någon annan.

post-10021158-1394237594,0534_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, hoppas det. När det gäller motorns yttertemperatur blev det som du beskrev tidigare.  Kylmanteln var den nästan helt kall innan jag satte i termostaten och med den nya termostaten steg den till varm utan att bli direkt het.

Motorn fick gå i tunnan en halvtimme i går kväll så nu det är dags att prova i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...