ErikGr 0 Postad 15 Juli , 2013 Hej, Jag är nybliven ägare till en Furioso, som för övrigt är min första och länge efterlängtade segelbåt. I båten sitter en gammal VP MB2B/50s som inte är särskilt pålitlig alls. I fredags när vi skulle ut dog den efter en kvart på väg ut och vägrade starta. Tidigare har den haft problem på låga varv och dött då och då men alltid gått att starta igen. Nu är den helt oresonlig och vägrar starta. Så med semestern i antågande så funderar jag på att köpa en utombordare för att rädda sommaren och försöka titta på inombordaren över vintern. Jag har lite nybörjarfunderingar vad gäller utombordare på segelbåt. Det sitter ett höj och sänkbart fäste för aktersnurra i aktern. Men båten har en ganska hög akter med en bred akterspegel, så jag undrar helt enkelt hur man ska kunna komma åt att styra, det kanske mest handlar om in och ut i hamn där man måste kunna finstyra. Annars kan jag kanske tänka mig att man låser motorn och använder rodret? Och för övrigt så ska man väl mest segla ute ur hamn. Skulle vara tacksam för kommentarer från någon med erfarenhet. /Erik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janken 179 Postad 15 Juli , 2013 En segelbåt med utombordare styr man med rodret. Ibland vrider man motorn också för att kunna snurra runt fortare eller, som i mitt fall, ska backa med en långkölad båt. Det är ju oerhört svårt att styra bakåt med rodret då propellern sitter bredvid rodret plus att all propellerström hamnar på ena sidan kölen. men då är det akrobatik som gäller om motorn sitter svårt till. I ditt fall så kommer ju motorn dessutom ganska långt bakom rodret. Om det är långt mellan motor och sittbrunnen så finns det fjärrstyrningar till vissa utombordare. Oftast finns det väl förberett på de som heter Sailpower eller S och är gjorda för segelbåtar. Annars går det att bygga en egen fjärrmanövrering med hjälp av wire och spakar. Gjorde det själv i min ungdom när jag hade en SK 22 med ett enormt akterdäck mellan mig och motorn. Det är ju bara gas och växel du behöver fjärrmanövrering till. Mtotorn fäller du upp när du seglar. Hade inte Furioso en brunn för motor? Kanske du kan ta upp den igen om den är igenplastad? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gladius 26 Postad 15 Juli , 2013 Hej Erik! Jag styr med rodret och motor låses med en därtill avsedd skruv. För mig fungerar det finfint att styra runt med bara rodret. Förut hade jag en mindre snurra med bara friläge och framåtläge. Då var det lite trassligt att backa eftersom jag fick snurra snurran helt om om jag skulle backa. Min båt är liten så jag har inga problem att nå vare sig gas eller växelreglage. Jag har sett att man kan sätta rorkultsförlängare på gasen och någon liknande förlängningsanordning till växeln om motron skulle vara svår att nå från styrplatsen. Med min nyare motor så uppskattar jag möjligheten att snabbt kunna bromsa genom att lägga i backen när jag ska angöra bryggan eller naturhamnen så jag antar att de flesta också uppskattar att kunna nå motorreglagen ifrån styrplatsen på ett enkelt och smidigt sätt. mvh Thomas S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ErikGr 0 Postad 15 Juli , 2013 Tack för tipsen. Jo det ska visst finnas en del Furioso med brunn för utombordare, vilket jag tycker verkar vara en smart lösning. Nu sitter ju min inombordare där, men till nästa säsong kan hända att jag bygger en sådan brunn och river ut inombordaren. Vi får se vad som händer, men en inombordare som är opålitlig och svår att få tag på vissa reservdelar till känns ju mindre kul. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 16 Juli , 2013 Hej, tycker också att brunn för utbordare verkar vara en smart idé. Man kan väl då backa och styra bra i hamnar, samtidigt som man slipper den ändskepps-monterade utbordarns irriterande egenskap att i hög sjö omväxlande vispa luft eller dränkas helt. [Har ingen egen erfarenhet av brunn men vet att IF-båtarnas ofta läckte in vatten, tips om att fixa&pumpa innerslang för skottkärrehjul förekommer, men de flesta har trots det numera akterfäste. Gissar att litet extra fokus på hur utbordares vridbara rigg skall tätas inte skadar.]Finns väl alltid många om&men vid motorval men ifall du köper en utbordare - akterhänger i färdiga fästet för att klara resten av säsongen - så vore det väl inte dumt ifall den också senare kan flyttas till en brunn. Tänker att ca 10 hästar, bra tätning enligt det gråtextade ovan, och faktiskt kort rigg (blir nog irriterande luftvispande akterhängd denna säsong men knappast sedan) därför kan vara bra?[Ps. Själv har jag också en äldre inbordare där vissa reservdelar saknas, men till skillnad mot dig så har den rak axel med variabel propellerstigning á la fiskebåt. Inget backslag, steglös omvinkling gäller. (Gillar den lösningen såpass mycket att motorn numera sen typ tjugo år också fått värmeväxlare för att bevaras i evighet. Men utan fiskepropellern hade den gamla albinmotorn åkt ut för länge sen, aldrig färskkonverterats. Den skall jag åldras med är planen, går ju bara runt tio timmar per säsong i segelbåten och slits inte mycket.) Så i ditt läge hade jag nog också övervägt motorbyte. ] Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ErikGr 0 Postad 17 Juli , 2013 Är tacksam för alla uppmuntrande kommentarer och synpunkter här. Jag har nu beställt en 5 hästars med lång rigg. Tror det räcker eftersom inombordaren är på 7 och jag sällan kör mer än halvt gaspådrag. Dessutom är tanken att segla så det är bara in och ut i hamn den kommer att användas är tanken. Sen blir det ju kanske inte så men jag tror det ska funka trots allt. Måste bara flytta ned motorfästet ca 15cm. Har det någonsin suttit en snurra där måste det ha varit en med EXTRA lång rigg. Ytterligare en fråga där. Nya hål med genomgående bultar tätas väl med cikaflex, men de gamla hålen? Har fått förslag på Marine Filler och Gel Coat kombinerat om jag fattat rätt, men behövs verkligen båda? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser