Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Gäst lilltigern

Nybörjare letar båt

Rekommendera Poster

Gäst lilltigern

Hej! Jag har för närvarande en plasteka och hade tänkt byta upp mig lite, jag har max 30-35 tusen att röra mig med. Läst lite på forumet och sett att det är HT med utombordare som ser vettigast ut (tror jag). Jag ska använda båten mest till fiske och fika och sånt (regnskydd är viktigt då jag ska kunna fiska när det regnar =) Helst hade jag velat kunna ha en man kunde sova i men det blir väll dyrt. Och 4takt är väll bara en dröm antar jag, men vad tror ni om denna båte? http://www.blocket.se/view/4401936.htm?caller=abl_s&l=0&c=1&city=0 eller har ni några andra förslag som kanske passar mig? /lilltigern

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Javisst, ett bra alternativ för en nybörjare och du kan ju även sova i den. Se till att, om du är en riktig nybörjare, skaffa dig kunskap om navigation och sjövett

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser fin ut, verkar sjövärdig. Bra pris, vigjord motor, ny trailer... En liten notis... Behöver inte vara något fel alls på båten, men den har varit till salu vid flera tillfällen på blocket. (har sett den under hösten och vintern ivarjefall)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Ja nåt sånt kan nog vara bra att börja med. Kolla om motorn har elektrisk trim & tilt då det är bra att ha. Gissar att motorn inte har det men kolla ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla på vibatagare.se där finns prisbarometer för de flesta båtar. Dock tror jag att marknadspris ligger något över listpriset (i vilket fall nu på våren).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Lilltigern

Om man skulle köpa båten tror ni då man betalar mycket för motorn? Jag tänkte man kanske skulle köpa en fin båt med en motor som fungerar något år och sedan köpa en lite tystare fyrtaktare. /tack för svaren Lilltigern

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Såg att det är en tidig 80tals Yamaha på ekipaget .... sök på Yamaha här på forumet ... jag vet att det har diskuterats vissa brister på de äldre Yamaha-motorerna ! Det kan ju vara ett bra prutargument! Ang listpriset kontra verkligt pris så anser jag att du ska lägga dig under om du slår till NU ;) Det är fortfarande Februari och svinkallt = bra prutläge :) mvh // mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lilltigern ett råd, se till att få motorn genomgången hos någon verkstad innan du betalar och bestämmer dig. Ha det som ett krav. Jag fick höra genom en bekant i veckan, att en kille köpt en motor för tre tusen på Blocket och blivit blåst. Den funkade aldrig och i och för sig är tre tusen ingen stor summa pengar, men att bli blåst av någon är aldrig roligt. Vid en genomgång kan man ju också få tips och om motorn är värd sitt pris. Nöj dig aldrig med att ägaren säger att motorn är servad, utan att visa papper, det kan ju vem som helst påstå. En altför prutvillig säljare ska man nog se upp med också när det gäller båt/motorköp, den prutningen man får kan visa sig bli väldigt dyr om man har otur. Lycka till :-tackar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett gott råd Sätt upp ett köpekontrakt innan du köper båt. Ett användbart hittar du på www.batborsen.com under rubriken Köphjälp Köpekontrakt (OK gratisreklam åt dem som inte är helt ok här på forumet, men vore något för maringuiden) Med ett sådant har du större chans att säljaren inte blåser dig och att du har ett skriftligt avtal vilket hjälper dig juridiskt om det blir problem. Var noga med att fylla i de olika delarna väl tillsammans med säljaren. Ha gärna någon med dig som kan intyga vad som hänt under köpet. Använde själv ett sådant när jag sålde min egen båt och när jag köpte min nuvarande, förra våren. mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...