Gå till innehåll
tisdag 30 april 2024
Janken

Utombordarn går bara med choken utdragen

Rekommendera Poster

Kanske är det så att jag straffas för att jag, försiktigt, har försvarat Parsun men nu har min 5hp kinasnurra fått snurren

När vi skulle ut i går så startade den som en klocka med choken utdragen, Tomgången puttrar den perfekt på när jag tryckte in choken igen men så fort jag gasar så stannar den. Dock går den hur bra som helst med choken utdragen?!?!?

Jag tog av huven för att se om någonting hade lossnat men det är ju väldigt simpelt kring förgasaren. En wire till choken och en till gasreglaget. Inget däremellan.

Symptomen är mysko.

Den går utan choke på tomgång och upp till startläget men när jag gasar mer än startläge verkar det som att den inte får soppa. Drar jag snabbt ut choken, innan den hinner stanna så kommer den igång igen?

Finns det någon koppling mellan chokespjället och gasen. Det är väl en trottelförgasare gissar jag och choken är väl bara ett spjäll i luftintaget eller?????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen aning men så brukar det ju vara.

Kopplingen är väl snarare den att med choke-spjället stängt, blir det ett mkt större undertryck i förgasarn varpå motorn suger mkt mer soppa i bottenmunstycket.

Jag gissar på skatbo i bränsleröret i tanken eller dylikt simpelt fel.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ekvationen känns igen. Man ska inte köpa fyrtaktare upp till ca 5hk. Köpte 2007 en ny mercury 4 hk fyrtakt. Den gick bra en sommar ...sen fick jag precis det problem du beskriver, man fick ha choken utdragen minst till hälften för att den skulle gå, och ändå fick jag inte ut maxgas. Lämnade in motorn och fick förklaringen att de små nya fyrtaktarna har så extremt små munstycken samt är så snålställda att de beckar ihop redan efter nån säsong. Råden jag fick var att alltid slå av soppakran och köra motorn till den dog då jag kört klart, samt att köra på den dyra miljösoppan. Inget av dessa tips funkade för mig.... Jag lämnade in motorn varje säsong i 3 år för samma bekymmer. De gjorde sk ultraljudstvätt av munstycket, men problemet återkom. Företaget där jag köpte den slutade helt sälja just de små fyrtaktarna av denna anledning. Min lösning var att jag sålde skiten..

Jag tror ditt problem är nåt med att munstycket beckat igen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som klassiskt skit i förgasaren. Utan choke får motorn för lite soppa när något munstycke är mer eller mindre täppt helt enkelt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...