Gå till innehåll
söndag 31 augusti 2025
Mange249

Hur kollar jag lättast en tändspole? Yamaha 200hk-88

Rekommendera Poster

Min Yamaha började bråka igen idag.

Det hela startade när jag låg på ca3000varv och sedan ökade till ca4200. Den gick då bra några sekunder och gick sedan ned i varv tvärt(tappade minst en burk). Sen misstände den och vill nu inte gå rent.

Kollade då stiften och ett avvek som bilden jag bifogade. Det ljusa är det ljusaste, de andra varierar något men ser rätt lika ut det ljusa. Bara ett är mörkt. Tolkar det som att den inte tänder på den burken...

Hur testar jag lättast spolen? Drog ur en tändkabel i taget, men märker ingen skillnad i varv på tomgång oavsett vilken jag drar ur:( Den går ju rätt stabilt med 6 cylindrar.

Tacksam för svar!

Det börjar bli mycket mekande dessa semesterveckor:(

Mvh Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är bilden på stiften.

Hjälp önskas med tolkning av detta.

post-10013229-1394237571,1763_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du gnista på det stiftet? Testa med att kolla stiftet på olika tändspolar, är väl enklast om man inte har mätare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enklaste sättet att testa en T-spole brukar vara att skifta med T-spole till annan cylinder. Om felet sitter i T-spolen så flyttar felet med. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, nu har jag mekat lite...

Testade med tändinställningslampa för att se om det fanns gnista på alla. En cylinder gav inget utslag trots flera försök. Bytte då plats på den spolen/kabeln och den bredvid och felet flyttade då till den cylindern.

Misstänkte då spolen. Tänkte dock kolla om det fanns gnista, så att det inte bara var nåt fel på min mätning. Jag höll i tändhatten med en tvättsvamp som isolering och skulle sätta i ett stift med motorn igång, men han bara komma nära innan det började smattra i handen. Gnista ger den alltså i luften...

Jag tolkar det som att spolen är dålig då den inte orkar ge gnista i cylindern. Det är lättare i luften och därför fick jag känna lite kärlek från spolen:)

Nån som råkat ut för detta, att den ger gnista i luften men inte i cylindern? Att jag agerade tändstift lär nog fler ha provat:)

Köpa ny spole för 1200kr är väl nästa steg?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Felsökt min motor idag som har samma symptom som din, bra gnista på löst stift men ingen tillstymmelse till tändning på burken under gång.  Till sist slog jag ihop stiftet så gapet blev minimalt och test körde och då stundtals gick motorn som ett skållat troll.  Så prova att minska gapet rejält.   Själv söker jag nu en t-spole till en gammal 4-cyl murcla 80 hk 4 cyl troligen en 1980.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, varit  på det igen...

Alla spolar fungerar enligt tändlampan och det som avviker är att ett stift är svart som bilden ovan. Jag har bytt stift 2ggr utan resultat och även flyttat spolen med tändkabel till en annna cylinder. Inte heller detta gav något. Kompression är testad på alla cylindrar och är ungefär som för 3 år sedan vid inköp av motorn. Cylindern som bråkar har 8.7kg de andra varierar mellan 8 upp till 9.5. Det är en lite stor variation men raderna är lika, dvs 2 översta inom 0,2 inbördes och samma mitten och längst ner. Skillnaden är sannolikt packboxarna eller att spjällen inte är synkade...

Stiftet ser ut som på bilden efter 5 min körning på olika varvtal med belastning.

Tändning verkar den alltså få och nu är då frågan vad som får stiftet att se ut på detta sätt?:(

Sönderrostat mellan cylindrarna och därmed ändå ok kompprov(kolvarna tätar hålet växelvis) förekommer, men jag hoppas ju givetvis på något annat.

Mina ideer sinar och jag hoppas att någon kan hjälpa mig vidare...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mange249 skrev: Nån som råkat ut för detta, att den ger gnista i luften men inte i cylindern? Att jag agerade tändstift lär nog fler ha provat:)

Hej, och jodå. Pirrar en hel del. :) Knappast livsfarligt men har man t.ex. pacemaker så vete katten.

[själv brukar jag - vid startproblem av min gamla encylindriga motor - testa på enklaste sätt med en lång skruv i tändhatten istället för tändstiftet, och fixerar då hatten så att gnistgapet mot motorgodsets jord blir minst 5-8 mm långt. För orkar gnistan slå såpass långt i fria luften så är det sannolikt tändstiftet eller förgasaren som krånglar. (Sök gärna på maxgnisttest här på forumet så hittar du nog mer detaljer, har tjatat om detta förr. ;)

Nu är ju startproblem inte aktuellt här, men att använda ett fjuttigt enmillimeters tändstiftgap eller en stroboskop-lampa som effektivitets-test för tändsystemet hade jag likväl undvikit. Det vore nog att göra det alltför lätt för tändsystemet så att många tänkbara fel kan missas?]

Ibland sägs att CDI-systems dyra elektronik inte skulle tåla spark gap testers (en finare variant av min enkla skruv i tändhatten) men det tror jag inte på. Inte heller denna VERKSTADSHANDBOK där enligt bilden ett ca 6 mm:s gap i serie med tändstiftets 1 mm rekommenderas enligt figur 24. [seriekopplingen på sammanlagt ca 7 mm gnistgap skyddar då mot kortslutning av misstag, men vanligen nämns väl istället alltför stora gnistgap som elektronikens fiende på äldre motorer då halvledartekniken var sämre? Nå, själv hade jag inte tvekat att köra runt sakta med startmotor och min enkla tändhatts-skruv säkert fixerad på ett 7 mm:s gap, men men.]

post-10006646-1394237579,4028_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Thomas för råd angående felsökning av tändsystemet. Jag har enligt mig uteslutit stift, spole och tändkabel då jag bytt detta, men skall pröva detta och se om det tar mig vidare.

Angående hur stiftet ser ut. Kan det svarta utseendet bero på att förgasaren exempelvis flödar över något? Att förbränningen inte är 100 är ju uppenbart, men vad mer än tändning kan ge detta utseende? En bekant sa att hans stift kunde se liknande ut om han kört på dålig bensin.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ytor kallare än drygt 400 grader ger påbyggnad av sot, hur mycket beror också på bränslets renhet. Detta verkar i alla fall stämma på min gamla stånka, måste ha ren alkylatbensin annars slocknar tändstiftet av sot efter några minuters sakta-kajkande. Trots varmast tillgängliga värmetal på stiftet. Insåg f.ö. vikten av rent bränsle sen jag köpt fel sorts rödsprit till båtköket, jösses vad det sotade. Stora flagor singlade runt i båten, men det hade det goda med sig att jag kom på idén med alkylat mot tjuvstoppen. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...