Grillkorv 1 Postad 3 Juli , 2013 Okej, det här är ett rätt poänglöst inlägg, vill bara dela med mej lite Har äntligen sjösatt min nya båt, en Ryds 478 gti som jag köpte fabriksny i våras. Har monterat en Mercury 75 2 takt från -94, har även bytt ut den spinkiga teleflexstyrningen mot en Ultraflex hydraulisk. Har bara provkört nån timme, men är hittils väldigt nöjd, båten känns väldigt solid och stadig trots att den är liten, och den verkar ta sjön bra. Vet inte hur fort den går, har inte kopplat in loggen, men tror att teoretisk toppfart med nuvarande propeller (PowerTech 4 bladig stål, 19) är runt 37 knop, vilket jag tycker räcker. Däremot är accelerationen finfin, det är rätt bra snärt i tvåtaktsmotorn, och båten är rätt liten och lättdriven. Det finns ingen planingströskel, man kan trimma ner fören i alla farter, och gasar man på är man uppe i plan direkt. Riktigt kul båt faktiskt Hoppas alla antecknar denna viktiga info Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Bjed001 Postad 3 Juli , 2013 Allt noterat och arkiverat! Grattis till nya båten. Måste vara en härlig känsla att testa ny båt även om motorn hade varit med en stund!! Har själv haft samma erfarenhet för ett par år sedan när jag för första gånge fick vrida om nyckeln till en helt ny motor på en inte lika ny styrpulpet. Men vilken känsla, det blev en ny båt och den uppfyllde alla förväntningar och mer därtill! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 650 Postad 3 Juli , 2013 Hej och välkommen till MG! Känner igen känslan! Om du inte redan förut varit det så gissar jag att du nu är fast i den skara båt-tokar som ganska många, liksom jag, är. Välkommen även till denna skara! I en annan tråd liknade någon det vid en sjukdom och det håller jag med om. Vill inte åka på någon kur mot den Men det kanske du visste redan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenbja 9 Postad 3 Juli , 2013 Vadå poänglöst inlägg det är så kul att läsa dessa inlägg för då drömmer man sig tillbaka till den gången man själv fick en ny båt i sina händer MUMA så grattis :-) /Kenbja Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Grillkorv 1 Postad 4 Juli , 2013 Tack för alla glada tillrop. Det är absolut en trevlig känsla att sjösätta en helt ny båt. Tyvärr är den redan täckt med döda insekter som av nån anledning verkar ha bestämt sej för att sätta sej och dö på just min båt. Skulle behöva en portabel högtryckstvätt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
b_syrsa 47 Postad 4 Juli , 2013 Kan bara sälla mig i de grattulerandes skara, kul med ny båt! Tråkigt det här med de döda insekterna, men om båten gör 37 knop, ut och kör när det regnar så har du en högtryckstvätt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 4 Juli , 2013 Härlig känsla när allt funkar! Han du känna på båten med teleflex? blev den mycket bättre med Ultraflex? Grattis till båtupplevelsen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Grillkorv 1 Postad 4 Juli , 2013 Nej, jag bytte till hydraulstyrning direkt när jag monterade motorn. Kabelstyrningen ingick när jag köpte båten, men det var aldrig aktuellt att använda den, känns inte som en seriös konstruktion. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 650 Postad 7 Juli , 2013 Inte högtryckstvätt på nya båten. Insekterna sätter sig på din båt för att ytan är välvaxad och därmed bildas det droppar av dagg och fukt runtomkring på just din båt. Spola med vanlig slang eller slå över några hinkar vatten så du får bort insekterna. Kör du med högtryck får du bort vaxet också och det skyddar mot uv-strålningen och gör att gelcoaten inte bryts ner. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Grillkorv 1 Postad 8 Juli , 2013 Okej, jag hoppar över högtrycket. Gick rätt bra att få bort med en svamp och några hinkar vatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Grillkorv 1 Postad 9 Juli , 2013 För övrigt måste jag ha gjort nåt fel när jag beräknade teoretisk fart, båten gör lätt 40 knop på GPS. Har iofs läst nånstans att PowerTech anger sin stigning lägre än andra men det är rätt stor skillnad ändå. Kul när det går fort hursomhelst Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser