Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
glenn30

Trögstartad Johnson 30 hk -94

Rekommendera Poster

Hej har en Johnson 30 hk -94 som är trögstartad,ger man den startgas så startar den direkt,samt vill den dö på tomgång,samt undrar jag vad det är för nåt som sitter bredvid förgasaren,en rund sak som det sticker ut en typ bildäcksventil ur och en röd plast sak man kan vrida på,till denna går det en bensinslang och från denna går det en slang till ovansidan av förgasaren,det går även nån elsladd till denna,kan det vara nån slags el choke eller liknande,någon som vet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

de är primersolenoiden,troligtvis så har du stopp i den övre nippeln som sitter på översidan på förgasaren de går en smal slang från primersolenoiden ta lös den smala slangen från nippeln å ta en smal tråd å rensa hålet i nippeln

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok men hur känner den av att den vill ha choke,när jag startar den brukar jag bara gasa med den separata gasspaken på reglaget som man kan gasa när det är friläge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men vad är bilventilen till för och den röda plastsaken som sitter runt bilventilen som man kan vrida på,verkar nästan som om man kan kuster nåt med den röda plastsaken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bildäcksventilen vet jag inte vad du menar riktigt men den röda fäller du över i andra läget om du skulle få batteritorsk och behöva göra startförsök med snöre. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok tack för snabbt svar,ska göra rent förgasare o slangar i helgen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

bilventilen är till för anslutning med en sprayflaska med konserveringsolja finns en speciell sådan till johnson å evinrude,den röda spaken är för manuell primning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...