Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
Gäst Weber

Många får ta en brakförlust eller gifta sig med sin gamla båt!

Rekommendera Poster

Gäst Weber

Jag har aldrig påstått att det skulle vara svårsålt om du har en Ockelbo C20 med ny drivlina och uppdaterad inredning!

Men om du tittar på vad som ligger ute på Blocket så finner du ingen med någon ny drivlina samt uppdaterad inredning!!!

Det är ju den stora anledningen till att båtarna är MYCKET svårsålda. Samma båtar ligger ute månad efter månad och priserna krymper och krymper men inget händer.

För övrigt en fantastisk båt men svårsåld i dagsläget och detta på grund av att inget gjorts med motorer och drivlinor på 40 år. Någon gång måste ju prylana renoveras och de flesta av dessa som ligger ute på annons är det inget eller mycket lite gjort på.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Weber

Har du något som är svårsålt ? smiley

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som är tragiskt med denna tråd är att medans dom som ska köpa båt försöker vänta in bästa köpläge och gläds åt att det blir billigare och billigare så är vi som har båtar ute och njuter på klippor och i skärgårdar och har inte en tanke om begagnat marknaden.

Fattiga stackare som måste sätta ett pris på sin fridtid.

/Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Weber

Gnäller jag det måste vara för att jag är rik! wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Weber

Vill man byta båt minst en gång vartannat år så har ju marknaden stor betydelse. Fattig som rik är du nog intresserad av marknaden och hur din båt ligger i värde då den ska säljas. 

Ja inte om du heter Zlatan då!

Härligt att du njuter av klippor och skärgårdar och inte har en tanke på begagnatmarknaden.

Sedan att några väntar ut ett bra tillfälle att köpa båten på. Det behöver ju inte betyda att man är fattig. 

Det får stå för dig yes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du nu tänkt byta båt vartannat år hur kan du då få det till ett klipp om du gör affär på en båt nu?

Antar att du blickar bakåt och inte framåt

Blicka bakåt = klipp

Blicka framåt = värdeminskning(normalt)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Weber

Har köpt inte mindre än två Busterbåtar sprillans nya. Sålt dom två respektive tre år senare för i stort sett samma peng som jag köpte dem för. Här har du ju gjort ett jävla klipp då du brukar båten i flera år och säljer till inköpspris.

Hade du köpt en Ockelbo C20 för tre år sedan för 80000 kr. Så ska du sälja den idag till marknadspris runt 40-50 som du får en för idag. Inte så bra affär!

Men köper du samma båt idag då marknaden har sjunkit för dessa båtar. Ja då anser jag att du gör ett klipp då priserna fullständigt har rasat på några år. Men dom lär ju inte dyka hur lågt som helst. Så ger du 40000 kr i dags läge. Så kan du troligtvis få tillbaka dom 40000 om några år. Ja då har du ju gjort ett klipp på den båten!

Polarn köpte en kanonfin Ockelbo C20 för runt 40000 kr i år. Jag är övertygad om att han får tillbaka dom pengarna om två år. Jag tror inte dom båtarna sjunker mera i värde på ett tag nu. Ja då har han ju gjort ett klipp!

Men den kraken som köpte båten 2011 och gav 76000 kr som i det här fallet. Fick sälja båten två år senare för 40000 kr och då hade han ändå fått kosta på den ny kyllimpa ect! Nej han gjorde inget klipp!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Han hade kul med båten för 20 kkr/år. Fattar inte problemet... resonerar du lika när du köper en bil också - att köpa för 76 kkr, byta avgassystem och två år senare sälja för 40 kkr anses ju normalt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte heller, det är väl normalt att grejerna blir billigare med tiden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Weber

Som sagt om en värdeminskning är helt ointressant så varför bry sig smiley

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Weber

Självklart blir dom flesta båtar samt bilar som någon nämde billigare med tiden. Det är inte över huvud taget det som diskutionen handlar om. En mindre sänkning år efter år är ju självklart helt normalt.

Men köper du nu en bil som MR? påtalade för 76000 kr och byter avgassystem och säljer den samme året därpå.

Tycker man att en försäljning där man har backat 50% på så kort tid är ok. Så är det ju bara att göra så!

Själv tycker jag det är en skitdålig affär. Jag som oftast köper ju något och har i ett par år och får pengarna tillbaka. Jag kan ju ha jävligt roligt för mina 40000 kr som jag inte förlorat i en usel affär. cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så... det du säger är att om man inte håller med dig och ifrågasätter det du skriver, får man inte skriva i tråden, eller..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Weber

Självklart får du skriva i tråden!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte detsamma samt att värdeminskningen är väl ganska relevant för att avgöra om man gör ett klipp eller ej som TS nu talar om

Ja ger upp :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Weber

Där är vi helt överens! Men vad tråkigt det skulle bli smiley

Är valet mellan att avstå eller förlora pengar. Då förlorar jag ju hellre pengarna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att alla är överens om att sista årets värdeminskning har varit exeptionell, hur priserna  kommer se ut om 1 eller 2 år vet ingen men om värdeminskningen är på samma nivå, kommer båtarna kosta som en riktigt blöt kväll på stan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Jag ger dig nu en unik möjlighet att rapportera detta inlägg men du verkar aningen oseriös och fånig i din framställan. Läser man dina trådar så kan man bara skaka på huvudet!

Varför inte ta en timme på din kammare och återkomma med en slags rak linje i dina inlägg och din åsikt i frågan.

Jag ger upp!

post-10024382-1394237554,7141_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Weber

Som oftast ger man upp när man inget vettigt har att tillföra smiley

Jag kan ge dig en unik mojlighet.

Det är den att du behöver inte svara på detta inlägg!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Weber

Exakt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och då kommer du mao inte ha gjort ett klipp...

Man gör inget klipp bara för att en sak tidigare vart dyr

 

Bestäm dig som MaxSchmeling säger smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En ekonomisk förlust är ju faktiskt inte att faktum förrän den dagen man säljer båten, inte köper en annan båt - och inte räknat med en värdeminskning. Det är därför ingen gråter när man säljer Volvon med nytt avgassystem efter två år med ett värdetapp på c:a 40 kkr. Det är alla med på. Men traditionellt har inte båtar sjunkit i pengavärde, även om det sjunkit i realvärde (inflation mm spelar ju in...).

 

Det är dags för de som inte fattat detta att rätta sig efter Verkligheten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Weber

Om du har saken i 2 år och säljer den för samma peng som du köpte den för?

Kontra du får sälja den för 50% lägre.

Vad som är ett klipp eller inte kan du ju få fundera på wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Weber

Nej jag är inte med på att Volvon tappat 50% i värde på 2 år. Jag har aldrig varit med om det!

Då anser jag att det är en skitkass affär!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du köper en båt för 80 kkr. Sedan säljer du den för 40 kkr och köper en ny båt som också sjunkit i värde - har du gjort en förlust då..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Bäste Weber!

Alla som börjar läsa din första åsikt i frågan kan ifrågasätta din kompetens att ens äga en åsikt i frågan.

Jag tror att det räcker som avslutande kommentar wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ungefärliga värdeminskningen på många bilmodeller... speciellt om du kör bilen fullt normala ett par tusen mil per år... sedan kan du kalla det skitkass affär.

Det är den s k Verkligheten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Weber

Som sagt inget vettigt att komma med!

 

Over And Out yes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Weber

Självklart för hade du haft tillbaka dina 80 så hade du ju kunnat köpa en nyare båt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...