Gå till innehåll
onsdag 11 mars 2026
Jamos

Startproblem med två maskiner

Rekommendera Poster

Hej jag är ny här och registrerade mig för jag har fått problem med båda mina penta maskiner,

Det är volvo penta 4.3GL PBYC

Min styrbordsmotor startar och går som en klocka i ca 1 sek. Sen verkar det som tändningen bryts. spelar ingen rol om man ger den gas så den varvar mer den dör alltig direkt. Jag har noterat att bakom motorn på akterspegeln sitter det en liten grå dosa med texten volvo penta den har ca 6 små sladdar och och röd lysdiod, och den dioden blinkar rött var 30 sek. på babord blinkar inte denna lampa.

Min babordmotor så är det problem med startmotorn. ibland slår den inte till (solenoiden). men när den slår till och motorn går runt så slutar startmotorn inte att gå när jag vrider av nycklen, jag är tvungen att bryta huvud brytaren. Slår jag därefter till huvudbrytaren igen så går inte startmotorn. Jag har provat med startrelät från styrbordsmotorn men samma fel uppstår.

Är väldigt tacksam för hjälp!!

/Billy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ang styrbordsmaskinen så har jag väl inget bra svar, men till babordsmaskinen så hade jag plockat av startmotorn och smörjt upp den ordentligt, låter som att den antingen inte slår ut eller när den väl slår ut fastnar i utslaget läge. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu spekulerar jag utan att ha erfarenhet av dina motorer. Men för styrbordsmotorn skulle jag kolla om det finns något stöldlarm som inte är avaktiverat.

För babordsmotorn skulle jag först kolla att inte tändningslåset hänger kvar i start läge när du vrider av nyckeln. Men mest sannolikt är det nog att solenoiden kärvar och fastnar i slutet läge.

Lite input i alla fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej har inte sett några rester av stöldskydd så tror inte det finns.

Tändningslåset har jag kollar och det släpper som det ska.

/Billy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...