Gå till innehåll
söndag 12 maj 2024
Gäst Fredrik

Solö 25?

Rekommendera Poster

Gäst Fredrik

Hej alla glada! Jag har precis köpt mig ett renoverings objekt, en Solö 25 enligt förra ägaren. Detta är min första båt så jag är inte riktigt haj på sådant här ännu men jag blir mer och mer osäker på att det verkligen är en Solö 25:a. Min kompis har en Solö 25 också men hans har något längre ruff, är bredare akteröver och har en 2 sittssoffa bakom ratten. Finns det olika modeller? Dom är från början av 1960 båda 2. Jag har ingen bild på den ännu men jag ska lägga upp en så fort jag kan. Är det någon som har lust att hjälpa mig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Fredrik

Nu har jag hittat en bild på en båt som ser nästan exakt likadan ut förutom att jag har 1 lång sidoruta istället.

post-0-1394234343,4271_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Fredrik.... Du har hamnat prickxis rätt....alla vill hjälpa dig här på Guiden, dess värre är inte jag rätt person att svara på din fråga....det är bara att luta sig tillbaka och vänta på ett svar, och det kommer kan jag lova //Reine

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Fredrik! Grattis till din nya båt. Storebro levererade även solön som halvfabrikat där skrovet var färdigt, men resten som byggsats. Här finns det gott om exempel på hur beställaren gjort sina egna förbättringar på båten. Dessutom hade inte Solön ett statsikt utseende från starten 1951 till slutet 1964. För i stort sett varje årsmodell förbättrades båten. Om det är en storebrobåt borde den vara numrerad i skrovet. Tyvärr vet jag inte var numreringen sitter så du får leta - kanske din kompis vet? Solön hade ett tidstypiskt utseende med tydliga ärvda drag av CG Petterssons konstruktioner vilket inte är så konstigt med tanke på att Runius, pappan till solön, samarbetade med Pettersson en tid. Så det finns en hel del båtar som kraftigt liknar Solö Ruffen. Se exempelvis på min: http://goto.glocalnet.net/hem_till_ekbacken Sidan är inte klar ännu, men det kommer mer varje vecka. De bästa /Wille Jag rekommenderar att du tar en titt på http://www.trabatsakuten.nu

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Fredrik

Tack för svaret, det upskattas!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Senare Solö har nummer på de flesta större detaljer, som luckor och dörrar. Kanske det även var så på de tidigare? I så fall lär du hitta ett tillverkningsnummer. /Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen Fredrik. Jag läste lite om Solö ruff i den mycket läsvärda boken träbåtar av Andreas af Malmborg och Ola Husberg. Ur den citarar jag: Av den flushdäckade solön har det funnits olika varianter med några olika inredningsalternativ genom åren. Pentryhurtsen kan exempelvis ha draglådor i stället för skåpluckor. Båten finns också med hel sidruta och runda ventiler i ruffen. Så visst kan det vara en solö trots din hela sidruta! De bästa /Wille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Personligen tror jag inte att båten på bilden är en Solö 25 eller en Solö Ruff som båten egentligen heter,25 kom senare,om jag inte minns fel så började den tillverkas 1951 och såg då ut som på länken nedan,med en hel sidoruta.1960 blev båten något längre och bredare.Tror att den har byggts i fyra olika versioner men ändå väldigt lika.Båten på bilden har vad jag kan se kravell byggt skrov,Solön har klinkat. Tillverkningsnummer kan man på en Solö hitta på de flesta lösa delar,på halvfabrikat var numret skrivet med blyerts annars var det stämplat,det sträcker sej fram till 900-någonting på årsm. 1964. Som sagt tror jag inte båten på bilden är någon Solö men jag kan ju ha fel. Lycka till med renoveringen! http://www.veteranbat.org/resurs/ankirenov.htm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Har har väldigt svårt att se att den båten skulle vara en Solö Ruff. Dessa båtar har klinkbyggda mahognyskrov. Skrovet på bilden är ju kravell, och träslaget ser ut att vara ljusare än det på överbyggnaden (som säkert är mahogny). Titta på ditt skrov, upptäcker du att trät har årsringar så är det ej tropiskt (som t.ex. mahogny). Förmodligen är det då inte heller en Solö eller halvfabrikat av Solö. Man vara lika glad för det. För att även om Solö ruff är en fin båt känd för god kvalitet, så är de väldigt vanliga. Kanske har närmare 1000? tillverkats mellan 51-64. Din båt är nog unikare än så. Går du in på min sida och ser på sektionen Liknande båtar så har jag länkat till storebro (som gjorde Sölö Ruff)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten på bilden är abolut ingen Solö. Jag fick känslan av att Fredrik menade att hans båt är en ruffbåt precis som den på bilden som för övrigt finns med på träbåtsakutens/sjöhistoriska museets lista över räddningsobjekt. /Wille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...