Gå till innehåll
onsdag 15 oktober 2025
torb

tips och råd på nätet vid köp av beg. segelbåt

Rekommendera Poster

Jag skall snart köpa min första segelbåt och undrar: 1. finns det några bra sidor på nätet med typ checklistor, saker att tänka på m.m. när man skall köpa begagnad segelbåt? 2. Om båten kostar ung. som i mitt fall 45-60 tusen, bör man ändå anlita en besiktningsman? Dom kostar väl en del har jag hört...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta gärna med dej någon kompis som är bra på båtar, titta gärna runt på några stycken innan du slå till man lär sig mycket på det. Lycka till med båt köpet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

För din egen skull så är det lämpligt med en besiktningsman. När det handlar om äldre båtar så finns det olika dåliga egenskaper som kommer fram efter många års användning. Det kan handla om svaga kölinfästningar, klena röstjärn, utslitna motorer eller osmos (böldpest) som en besiktningsman har lättare att se. så den kostnaden har du igen på att undvika de sämsta exemplaren av olika modeller. När det gäller val av båtmodell eller märke så är det uteslutande dina egna krav som gäller, långköl, toalett, akterkabin, inombordare, mastheadrigg-fraktionsrigg. Lycka till med ditt båtköp. /Wille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I det prisintervallet skulle jag också rekommendera en besiktningsman. Gissar att du får betala mellan 2 och 3 tusen för en besiktning. Det finns många fel som kan vara svåra att hitta även för dem med erfarenhet. Om man fortfarande är intresserad av båten efter besiktningen så kan man ofta ha nytta av informationen från besiktningen för att komma överens om ett bättre pris på båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag rekommenderar också en grundlig besiktning. Dock kan du, om du är insatt i brister och fel på modellen du kikar på, låna fuktmätare på någon båtklubb och göra allt jobbet själv. Motorer är alltid svårbesiktigade och inte ens en besiktningsman lämnar några garantier för att den ska fungera nästa vecka. Tänk på att riggen också innefattas i en beskitning. Om du själv kan rigg och skrov samt kan göra en bedömning av motorn, kan en säkerhetsbestiktning köpas för några hundralappar. Den innefattar endast säkerheten ombord. Är du inte insatt är 45-60 tusen mycket pengar att kasta i sjön på någon dålig båt och då ter sig 2-3 tusen som en god investering. Lycka till i ditt köp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Instämmer till fullo. Dessutom kan en bra besiktiningsman ge dig oerhört värdefulla tips om vad du skall tänka på framöver vad gäller underhåll och förebyggande åtgärder, om du bestämmer dig för att köpa den båten. Han kan visa dig ställen som du skall hålla ett extra öga på osv... Lycka till!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...