fippe1 3 Postad 6 Juni , 2013 Jag har en liten fundering, på min maxum 2400scr så har jag lite bekymmer med laddningen. När jag mäter på batteriet när motorn står på tomgång så har jag 13.3v och 13.4 när jag ökar till ca 2500rpm. På instrumentpanelen har jag en voltmätare som visar ca 11.9 volt sätter jag på instrumentbelysningen så minskar det till ca 10.5v. Gpsen som är inkopplad på samma central varnar för dålig laddning. Kör man ett tag så fladdrar laddningen på mätaren för att efter ett tag stabilisera sig och visa ca 13.3 volt, då slutar även gpsen varna. Min teori är att nr:1 kabeln som går mellan generatorn och solenoiden på startmotorn är för liten den är ca 3mm i diameter och det gör att jag endast får ut 13.3v istället för 13.8v (den lilla kabeln mellan solenoid och generator blir riktigt varm, villet i min värd indikerar på en för liten diamter på kabeln) Nr:2 är att det är dålig kontakt mellan batteri och elcentralen som orsakar den låga spänningen på voltmätaren och instrumentpanelen. Det sitter nya batterier i båten. Är det någon som har någon annan teori innan jag börjar byta ut kablaget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flummo 2 Postad 6 Juni , 2013 Spänningsfall mellan olika delar av elsystemet säger att det är dålig kontakt imellan dom. Om det hänger på för klena kablar eller dåliga anslutningar är svårare att säga, men en kabel som blir varm av strömmen som går genom den är för klen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fippe1 3 Postad 6 Juni , 2013 Att jag endast får ut 11.9 och minskade ju fler förbrukare instrumentpanelen använder tycker jag tyder på dålig kontakt. Ska gå lös med multimetern nu i helgen å se om man kan mäta motståndet i kablarna. Borde vara 0 så allt över noll är för mycket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flummo 2 Postad 7 Juni , 2013 Normalt sett är det ändå så lågt att en normal multimeter inte kan hantera det. Ynka 0,1 ohm som är det minsta steg dom visar ger 1V spänningsfall per 10A som passerar. Det är mycket bättre att mäta just spänningsfallet, dels är mätaren bättre på det området och dels är det ju faktiskt det som är intressant. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser