NimbNovan 2 Postad 30 Maj , 2013 Hej. Jag har en KAD43 installerad i en Nimbus 26 Nova (från 1998). Jag har sen jag köpte båten förra sommaren haft ett litet läckage av kylvatten från sötvattenslingan. Nu i vår har jag upptäckt att det droppar lite från en rostig Y-koppling på slingan till gångvärmen och har därför tänkt att ersätta kopplingen. Jag har dock inte lyckats lista ut varför kopplingen sitter där överhuvudtaget och hoppas på hjälp från forumet. Slingan till gångvärmen går ut (?) från termostathuset via en kran till den rostiga Y-kopplingen, från kopplingen går den ena slangen vidare ut ur motorrummet föröver till gångvärmen och kommer sen tillbaka och går via en kran in (?) vid cirkpumpen. So far so good. Det som förbryllar är den andra slangen som går ut från Y-kopplingen. Den kan jag följa en bit tills den försvinner in under motorn och ansluter (?) någonstans rätt långt bak. Jag kan dock inte se eller känna anslutningen. Antar att den återkopplar till kylsysystemet men vet inte säkert. Är det någon som vet vad den extraslingan kan tänkas göra och vara bra för? /B. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 671 Postad 30 Maj , 2013 Har du varmvattenberedare? Om ja så går nog extraslingan till den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NimbNovan 2 Postad 30 Maj , 2013 Nej, jag har ju inte det. Slangen lämnar aldrig motorrummet, leds bara runt och in under. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser