FreddeN93 0 Postad 28 Maj , 2013 Hej, Ska skruva på en flagghållare på min Selco. Finns det några regler om på vilken sida om aktern flaggan ska sitta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chha 19 Postad 29 Maj , 2013 Det vanligaste är väl mitt på akterspegeln, vad jag sett när inte flaggan sitter på mitten så har fästet suttit på styrbord, om det finns regler för detta är mer än jag vet dock. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 29 Maj , 2013 Samma eviga fråga om igen. Det finns inga regler eller lagar för flaggor på fritidsbåtar. Fartyg på utländskt vatten däremot måste visa nationalitetsflagg. Då även små båtar. Det är den enda regeln/lagen. Å fartyg under gång skall ha flaggan hissad. Om man ligger i hamn men skall fortsätta räknas det som under gång. Så man behöver inte ta ner flaggan som folk gör. Resten är faktiskt bara tradition. Det är upp till var å en att följa den. Man behöver inte följa traditionen in absurdum som i Lasse Åbergs film SOS. Vanligast är att man har en stång i aktern på mindre båtar. På motorbåt har man en gösstake och hissar klubbvimplar där. Gästflagga för utlandsresa är ett måste, hissas under styrbords salning/vantspridare, på segelbåt. På gösstake på motorbåt. Det pågår en debatt om bla tvåtungad svensk flagga att ha på fritidsbåt. Inte tillåtet men heller inte förbjudet. Det straffas inte om man köper en å hissar den, den finns i handeln numera! Fult och hemskt anser en del. Snyggt tycker de andra. Normännen får ha en men inte vi. Endast kungen samt millitär får bära/visa tretungad flaggga till sjöss. På det finns det regel. Eftersom min flaggstång (skriver inte rätta termerna, så kan alla förstå) är dels avbruten dels vill jag ha akterdäcket fritt från snubbel-saker, så hissar jag flaggan i akterstaget, 1/4 från toppen. Där får hon vara tills jag mastar av på hösten. Däremot anser många med mig att det är en styggelse att ha en trasig flagga. Så laga den om den fladdrar sönder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser