Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Lilliz

Rib-båtar

Rekommendera Poster

Söker erfarenhet av Ribbåtar, bor på Gotland så har ofta ganska rejäla vågor, vill ändå kunna åka lite oftare och relativt fort, 

Skulle denna göra jobbet, några andra erfarenheter av denna båt/ båtar i samma längd med stor motor, http://www.blocket.se/stockholm/Rib_Cape_Rib_53_Suzuki_115_4_takt_46214130.htm?ca=19&w=3 skulle 

Eller skall man kanske satsa på en Unlimited rib-båt istället? 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har tyvärr inte så mycket egen erfarenhet...men har kört en del större rib, prövat. Mitt intryck är att båtar över 8 m, i vattenlinjen, går märkbart bättre i lite högre sjö? Annars är ju rib sjödugliga pga sin vassa v-botten och du slipper stänksjö pga gummitutorna...

 

Ett tips, om du köper begagnat. Pontonerna behöver bytas efter 10-15 år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan dela det lilla jag vet om rib, har varit i samma tankar som dig och forskat innan jag bestämde mig. 

Till att börja med så är en rib väldigt jobbig att åka själv +1 pers om det går vågor då dom är så lätta och slår hårt mot vågorna. Inget skönt och man vill helst ha njurbälte. När det planar ut och blir mindre vågor så går dom underbart och planar bra och drar lite bränsle. Lastar du en rib med lite folk så går dom betydligt bättre i sjö men det är ju som alla båtar.

 

Pontonerna är lätt lagade och har du fått en reva kan man alltid plåstra på en lapp. Man säger att pontonerna är gamla efter 15år. Nya pontoner kostar ca 80000kr. 

 

Ang Unlimited så är dom bra båtar men en viss skarp attityd i vattnet och detta gör att dom kan börja wobbla i höga farter med lite vikt i båten. Detta gör att vissa försäkringsbolag ej vill försäkra dom pga dom slår runt och du skadar dig.

 

Ska du köpa unlimited så kom dom första runt 98 och gjordes med enkelt akterspegel, alltså endast en träplatta kan man säga. Det gjorde att ponton fästningen till akterspegeln rörde på sig och skadade pontonskarvningen.

Då tillverkade herr unlimited en annan akterspegel som är mycket bredare så det blir en större anläggningsyta mot pontonen och detta håller bättre och man kan ha mer Hk påmonterat. 

 

Det är ont om förvaring i rib, näst intill inget alls så lägger man väskor och dylikt i fören och det går vågor så far grejerna runt.

 

Själv tycker jag dom är riktigt häftiga men dyra för vad man får för pengen.

 

Pga detta jag forskat mig fram till valde jag en plast styrpulpet med mittpulpet med hög fribord och massa försvaringsfack och plats för 6pers.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

har sommarstuga ute i havet utanför Norge. Bra med vågor och område med "speciellt farliga vägor" i sjökortet. Har hast Rib Unlimited 700 som har en fantastisk balans som gör att det går bra i vågor. Fören vippas inte upp av mötande vågor som med typ yamarin med all vikt i aktern (motor och tank).

 

Har haft denna i många år - 150 E-tec och gör 60 knop (!). Och den vill chine walk över 50 knop. Inte svårt att kontrollera. Alle V botten skrov med store hastigheter gör detta. Yamarin-folket har inte varit över 50 knop...

 

Har nu Rib Unlimited 10m, med 350 QSD inbordare. Jungfruturen va over svåraste havsområdet här i 19,8m/s vind och ganska bra med vågor. Inga problem. Gör 40-42 kn i kuling och nogra meter vågor utan problem. Men självklart måste man fjädra djupt med bena.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pontoner tåler 30 år inga problem. Om man vill och sköter om dom. Och inte kostar det 80.000,- inte på min 10 meter. Skitsnack och tyvärr inte bra råd till folk på et forum som inte vet att det inte är så. Tycker det er trist att man ska prata skit på forum. Vet ni inte vad det kostar så sej så!!! Och samma om vad saker tåler.  :angry:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

I vart fall jag skulle kalkylera in pontonbyte långt innan 30 år...

Det blir som - Säljaren säger att det håller 30 år. Köparen kontrar med 10-15. Säljaren: kan vi enas i mitten?

 

Jag åkte av nyfikenhet med när en kompis lämnade in sin 7,5 meters Rib för att reparera tuberna. Företaget, som jag uppfattar som proffs ( och därigenom seriösa men dyra eventuellt ) rekommenderade att byta tuber istället för att reparera. Tuberna läckte luft, den ena mer än den andra. De ansåg att det skulle komma nya läckor inom 2-4 år och att om man ska ha båten kvar är det bättre att byta?

 

Men min kompis skulle sälja så han reparerade... Båten är 14 år gammal (det här var förra året )

Pris för nya tuber i tjock Hypalon - tjockare än när båten var ny - landade på 4' per meter och jag kommer inte ihåg om det var med moms. Så siffran 80,000:- i svaret ovanför verkar ju inte helt fel? Självklart finns konkurrerande företag som byter tuber och priser varierar. Och det finns kanske olika kvalitet på gummit? Ring och fråga företag som gör sådant här så slipper man gissa!

 

Men tuber håller inte hur länge som helst är väl slutsatsen?

Å andra sidan, min gummijolle som förvarades inne i båten oftast, höll 30 år innan det kändes fel att lappa o laga.

Redigerad av Funkis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

-det finns möjlighet att betala mycket! Oh ja. Vad kostar en bil? Men att detta är going rate tycker jag inte. Både Goldfish och RIB Unlimited, Henshaw, Tilley tar mindre...

 

Och min poäng om någon måste vara att som med allt, detta beror på vilken sorts kvalité på materialet, hur det er gjorts i montering, och hur det underhålls.

 

men inom Båt världen så säger för många detta att pontoner måste bytas si och så.

 

Trä som blir blött och utsätt för vatten och sen torkar sent ruttnar snabbt. Inga problem att få trä att ruttna på ett år. Så en träbåt måsta bytas vart år. Det er väl här något är fel i resonemanget.

Jern rostar över natten. Men en bil gjorts i jern bytas inte så snabbt?

 

Snabbaste sätt att köra sönder pontoner, annat än med spik: för litet tryck. Då flädrar tyget/materialet. Och eftersom detta är ett laminat av olika material limmat i hop, vill detta delaminera. After ett tag. Med för litet tryck. Särskilt om pontonerna går med delar av pontonerna i vattnet!!!

 

Nummer 2 - ingen ytbehandling-solskydd. Det är solens UV som tar detta. Någon form av solskydd, antigen duk, eller oftast någon flytande skydd MÅSTA användas. Och som med solskydd på kroppen, ofta!

 

Då är inte 30 år något problem. Har själv sett båtar i UK i räddningstjänsten med 30 år på havet. Och dom används mycket! Men det underhålls!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om att allt måste underhållas, helt rätt synpunkt.

Men det lilla jag vet från de Rib' ar jag känner till är att de knappast underhålls alls, förutom motorn. Och eftersom TS undrar är det väl en relevant synpunkt... Att till slut kommer kostnader?

 

Knappast bara duken som är problem i sig. Skador går att åtgärda men byta ventiler är rätt dyrt. Knapar lamineras fast men ligger båten i sjön och får ständiga ryck så brister det till slut. För lite tryck är en stor miss av många, då börjar tuberna att röra sig... Och får de sedan påfrestning i vågor så adderas det?

 

Men ska TS köra fort i lite mer grov sjö och inte övernatta är ju RIB otroligt sjövärdiga. Och går fort!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

OK så alla rib är vanskött - ok. Men det måste väl ändå vara en överdrift?! Jag är i så fall det ända undantaget?

Jag har varit på RIB Unlimited i Göte i flera år varje vinter och där ligger det många RIB-båtar som får härligt underhåll av Daniel.

Slå av lite på detta att alla rib kommer kosta eftersom alle rib är inte underhållit alls. Det blir lite konstigt för mig att det skulle vara så. Sök upp en rib ägare som har underhållit sin båt. Det märks och visas på båten, inte svårt alls!

 

Byta ventil gör du själv på minuter. Lite troligt att det er plastbiten med gängor på insidan som är problemet med Halkey Roberts ventiler. Så det byter man från utsidan. Gjort det på under 5 min pr ventil för en kompis.

Om man har Leafield byter du hela ventilens funktion från utsidan. Skruvar ur gummiventil och fjäder - kostar GBP 5,71 - ok, så man tycker 60 kronor är dyrt. Definitionsfråga.

 

Ska du byta hela ventilen och fästet i pontonen - så skär du ut den som finns der. Setter i en ny ring av hypalon och limmar fast- med ventilen i. Dessa finns färdiga. Kostar 30,-. Tar minuter att limma.

Igen, jag har råd med 30,- flera gånger i året. Men det behövs inte.

 

Man har vanliga fästen i glasfiber för pollare för fortöjning- inte i pontonerna. I så fall under 8 fot, som är leksaker. Så man rycker inte i handtag med linor til förtöjning.

 

Jag vet verkligen inte vad man ska säga. Men rädd för kostnader? NEI. Och dessutom är dom så lätta så du spar bensin varje gång du använder den. Med 0,9 liter pr nm i 42 knop - hur gör du det med din daycruiser?! :lol:

 

 

Redigerad av AlfaAlfa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...