Jump to content
Friday 06 December 2019

nozzen

Medlemmar
  • Content Count

    18
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1 Neutral

About nozzen

  • Rank
    Kadett
  1. stegerholmen har andrahands platser som står tomma. problemet är att få tag i ägaren...
  2. jaha så det är alltså ett grund där, kan man gå på de med en fritidsbåt eller enbart djupgående båt? Ser inget om att det är ett grund på Eniro på sjön eller mitt plotter nämligen.
  3. Någon som vet vad det svart/röda märket med två svarta klot betyder utanför Hinsholmen? Googlade fram 3fotsgrund markering och punktmarkering. Men det säger mig inget. Någon som kan förklara
  4. Jag har tanken under mitpulpeten och måste idag fälla upp hela pulpeten för att tanka vilket är tungt och jobbigt. Tänkte därför tillverka en förlängning av bränsle påfyllningen med en slang på ca 40cm som går från tanken upp till pulpeten. Där får jag dosborra ett hål för en nytt tanklock som jag hittat på skruvat.se (bifogar bild). Men nu behöver jag en gängad anslutning till tanken som gör så jag kan få på slangens ände. Någon som vet om detta går att köpa?
  5. Det kommut rn liten matskedskvätt med glykolvattrn som jag spolade rent motorn med
  6. Johnson 60hk 2005 fyrtakt Någon som även har sprängskiss eller manual till motorn?
  7. Ofan ja går ju efter manneströms recept så får nog läsa en gång till. Tror ni man kan koka dom igen I ny lag? Man har ju hört om halvgräddad pizza som man gör klart hemma:)
  8. Hej. Fiskade kräftor i fredags och kokade de i lördags kväll och lät kyla utomhus över natten och åt dom idag söndag. När man delade stjärten så var hela maginnehållet helt bajs brunt och slemmigt/vattnigt. Har aldrig varit så innan och undrar hur de kan komma sig. Kändes på konsistensen att kräftan inte var helt genomkokt fast köttet var fast och fint både i stjärten och i klorna men inte maginnehållet. Jag kokade dom som alltid - stormkokat vatten och så i med kräftorna ca 6st åt gången - sedan låta dom bli helt knallröda tills dom flyter upp och sen när dom flyter upp så har vi alltid låtit dom ligga ca 1min a' 8 rediga ölklunkar innan man tar upp dom så man vet att dom är riktigt genomkokta. Någon som vet nått?
  9. Hehe, jag la ut den andra tråden om samma fel så verkar vara denna månaden som får bli en skrubbmånad så man får bort alger och havssnäckor
  10. OK. Men vad är det för sand sörja ja har I aktern då?
  11. Propellern är ren å fin å alltid upptilltad. Ska kolla skrovet
  12. Har en Kevo 5m styrpulpet med 60hk Fyrtakt som har gjort ca 28-29knop i början på sommaren. Med 6pers i gjorde den 24knop. Inga konstigheter. Men igår var vi 4pers och maxade 19knop. Känns som båten går tungt upp på planing och varvar efter planing som vanligt ca 4200rpm vid fullgas. Jag såg att det växt en jäkla massa grönt sjögräs på skrovet då den ligger i saltvatten men tycker mig inte se att det är på hela skrovet utan endast i vattenlinjen. Kan sjögräset göra denna stora knop förlust? Skrovet är uppdelat i fyra sektioner inuti där det förmodligen kan samlas vatten. I mittbrunnen kan jag ösa ut då jag kapat upp ett fyrkantigt hål ner så jag kommer åt. Men i den bakre brunnen så finns ett borrat hål, kör ja ner fingret så ligger det fullt med svart sand blandat med glasfiber spån i och detta undrar jag vad det är för något. Det har ju alltid legat där så inget som bara uppkommit men frågan är om det skall finnas där och om det kanske har kommit vatten in i skiten så båten har blivit tyngre? Om jag dosborrar ett hål i och försöker att få upp skiten är detta OK eller bör det ligga kvar där?
  13. nozzen

    Rib-båtar

    Kan dela det lilla jag vet om rib, har varit i samma tankar som dig och forskat innan jag bestämde mig. Till att börja med så är en rib väldigt jobbig att åka själv +1 pers om det går vågor då dom är så lätta och slår hårt mot vågorna. Inget skönt och man vill helst ha njurbälte. När det planar ut och blir mindre vågor så går dom underbart och planar bra och drar lite bränsle. Lastar du en rib med lite folk så går dom betydligt bättre i sjö men det är ju som alla båtar. Pontonerna är lätt lagade och har du fått en reva kan man alltid plåstra på en lapp. Man säger att pontonerna är gamla efter 15år. Nya pontoner kostar ca 80000kr. Ang Unlimited så är dom bra båtar men en viss skarp attityd i vattnet och detta gör att dom kan börja wobbla i höga farter med lite vikt i båten. Detta gör att vissa försäkringsbolag ej vill försäkra dom pga dom slår runt och du skadar dig. Ska du köpa unlimited så kom dom första runt 98 och gjordes med enkelt akterspegel, alltså endast en träplatta kan man säga. Det gjorde att ponton fästningen till akterspegeln rörde på sig och skadade pontonskarvningen. Då tillverkade herr unlimited en annan akterspegel som är mycket bredare så det blir en större anläggningsyta mot pontonen och detta håller bättre och man kan ha mer Hk påmonterat. Det är ont om förvaring i rib, näst intill inget alls så lägger man väskor och dylikt i fören och det går vågor så far grejerna runt. Själv tycker jag dom är riktigt häftiga men dyra för vad man får för pengen. Pga detta jag forskat mig fram till valde jag en plast styrpulpet med mittpulpet med hög fribord och massa försvaringsfack och plats för 6pers.
  14. ska bygga en targa båge (se länk) och tänkte höra om någon har en på sin båt och som kan mäta diametern på röret. Ska ha diverse lysen och elektronik på den men beräknar att tyngden inte kommer vara värst mycket. http://www.seaforceone.se/segling_636.html
  15. Har funderingar på att skaffa en husbåt och lägga till vid läppstiftet, östra sidan om götaälvbron. Vem kontaktar jag ang det? Någon som har ett hum om vad det kan kosta att få en plats där, om det överhuvudtaget går? Ligger ju ett vrak där som legat där i många år som borde bärgas bort.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy