Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
ruonaoja

mariner 40 går som en påse nötter

Rekommendera Poster

har en mariner 40hk 6e9 motorn, hade tidigare problem med att den varvade upp på maxvarv på tomgången och det visade sig vara fel inställd tändning. ställde in tändningen och den började gå klockrent till sista repan innan upptagning, nu är problemet att den går hur fint som helst innan jag lägger i växeln, så fort jag lägger i växeln så går han bara på lägsta varv, han orkar liksom ingenting. någon som vart med om detta tidigare? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det ser ut som att allt med tändningen fungerar som det ska, eftersom jag hade problem med det tidigare så var det de första jag kollade över.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har det stått bensin i förgasaren och dunstat under vintern? Kan i.s.f. bildas avlagringar i munstycken som magrar ut och ger svag motor.

Finns en tråd HÄR där signaturen Rogge4 bl.a. skrev: På Yamaha center sa de att felet är vanligt och beror på att man ej dränerat flottörhuset i förgasaren på bensin innan vintern. Det bildas en hinna av besinen som sätter igen munstycken i förgasaren. Fick rådet att plocka ner och rengöra förgasarna med tryckluft. Visserligen en Yamaha, men ändå. Och enbart tryckluft låter inte så effektivt, nån sorts rengöringsmedel som löser avlagringarna måste nog också till?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också en yamaha Mariner 40 hk. Jag ska hälla i rek. mängd blyersättningsmedel/bensin någon tank och sista tanken inför vinten. Det ska lösa upp ev beläggning i förgasarn. Det skadar nog inte motorn. Jag kör med ersättning i min vp 130C.

//Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jo jag har haft det problemet tidigare på div cross hojar så jag kollade över allt det i vintras och gjorde rent med bräkleen och tryckluft. jag får en känsla av att det är nå knas me drivningen eftersom jag kan varva motorn ganska ordenligt när jag inte har någon växel i. men så fort jag lägger i växeln så hostar han till lite lätt och sen puttrar han iväg på lägsta gas fast dett är öppna spjäll.bytte växelhus olja i vintras och det verkar vara tätt för det var ren och fin olja som rann ut.

det här problemet uppstod innan vintern, sista fisketuren på väg till båtkärran. och det kom helt plötsligt också när jag låg o marchade 20knop

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag ännu en gång blåst rent förgasarna och även gått över tändningen, men ingen skillnad,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...