Gå till innehåll
söndag 22 juni 2025
Daninon

Vart får man köra?

Rekommendera Poster

Jag är helt ny med allt vad det innebär att köra fordon på vattnet!  Nu när jag bor nära en ganska stor sjö så tänkte jag införskaffa mig en liten leksak, en jerrybåt.

Jag kan inte riktigt tolka de regler jag får fram helt och hållet för att förstå var man får och inte får köra denna lilla båt!

För er som undrar så är det något liknande denna: http://www.blocket.se/pitea/Jerrybat_47183822.htm?ca=13&w=3

Använd inga svåra begrepp då det är dem som sätter krokben för mig redan nu!

Tack på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där är en helt vanlig motorbåt, och då får du köra den i princip överallt - om det inte finns förbud mot motorbåtar i just den sjön (t ex ett naturskyddsområde?) inom de regler som gäller för sjön, t ex hastighetsbegränsningar i vissa områden etc.

Vattenskotrar gäller däremot andra regler för.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du får köra var som helst som Peter_K säger.

De vanliga reglerna för båtar gäller och hur och var när du klarar av att köra beror på din erfarenhet och kompetens. 

Den sommaren jag började segla - med båten på bilden - var jag fjorton år, kunde inte segla och visste ingenting om sjön. Provade en fin dag med lagom vind. Det gick bra. Utökade seglingsområdet allt mer och hittade fler och fler grund. Sen var det nån som talade om att det fanns sjökort. wink Nu 50 år senare hittar jag inte så många nya grund - men nån gång då och då maste jag bara kolla om de gamla ligger kvar. blush

Hur gammal är du?

Vilken sjö tönker du köra i? 

Ta det bara försiktigt, en sån båt som du tänker köpa är betydligt mycket farligare om den hanteras ovarsamt än en gammal bohusjulle med utvändig järnköl. Men du lär dig snabbt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tydliga och bra svar, tack så mycket!

Jag är 21 år och har några lokala sjöar jag tänkte bruka den i, jag kör med huvudet så det ska inte vara några problem att manövera den lilla båten med säkerheten i åtanke!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänk på att vissa sjöar har regler för hur man får bruka inte bara motorbåtar utan även andra båtar.

Svärföräldrarna hade sommarställe vid en sjö som var full av svenska flodkräftor och den var dessutom en vattentäkt. Det fanns förbud mot att ta in båtar från andra sjöar men likt förb_nnat kom det paddlare som dragit kanoterna mellan de olika sjöarna uppströms. På några år förvandlades sjön från ett toppenställe att fiska kräftor i till en sjö helt utan en enda kräfta. Tråkigt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...