Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
jonasmaki

Silver eagle 630 cc, räcker 115 hk?

Rekommendera Poster

Hej!

Söker en alu-båt, har tittat och fallit för senaste generationen Buster XXL med 150 hk, tyvärr visade det sig att budgeten inte riktigt höll måttet. En ett år gammal sådan går ju på ca 350.000. Mer rimligt ekonomiskt sett är en äldre Silver, har hittat en Eagle 630 CC från 2006, (inkl helkapell) med en Mercury F115 på akterspegeln, även den från -06. Har hittat lite annonser där de som säljer båtarna anger att båten kommer till sin fulla rätt med 150 hk, (rekommenderad motor för denna båt är tydligen 90-150 hk).

Någon här på forumet som har en Eagle 630, om så är fallet, vad tycker ni om era båtar? Vad har ni för motorer? Svagheter? Något att se upp med på äldre Silver?  Rimligtvis borde ju en 115 fungera bra, men vill ändå kolla med Er innan det sannolikt blir affär.

Taxam för åsikter.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har samma frågeställning; räcker 115 hk på en Silver Eagle 630 cc, eller behövs 150 hk?

Köpte du en 630 cc, Jonas , och kan tipsa? Någon annan?

TACKSAM för tips! :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har kört Eagle Cabin med 150hk Optimax och det var en riktigt fin kombo. Nu är ju den såklart tyngre än den vanliga, men jag hade hellre sett en 150 bakpå:)

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte kört den aktuella båten men det kan även bero lite på användningsområde. Ska ni ofta åka många, dra vattenskidåkare mm så är nog spontant 150hk att föredra på en 6,3m lång båt.

Åker ni bara två med lätt last  så kanske 115hk känns helt ok.

 

Hade själv tidigare en 5,9 m lång båt med 115hk och den gick riktigt bra och toppade ca 35 knop. Nu är ju er tilltänkta båt något större och även antagligen tyngre vilket såklart spelar in.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Mange och Thundergod ! :-)

Satsar på 150 hk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Brorsan har 650 Cabin med 150 hk (36 kn) och jag har en Sandström 620 MC med 115 HK (34 kn). Utseendemässigt snarlika båtar med lite olika karaktär. Silvern har djupare v-botten men jag tycker att mitt ekipage håller bra tempo och är lagom motoriserad både med 2 och 6 pers ombord. Min båt väger 880 kg och brorsan cabin väger drygt 100 kg, min gissning är att en 630 CC har snarlik vikt som min.

Tror sammanhållet att CC bör klara sig bra med 115 hk, och ändå ha en toppfart som kryper över 30 kn.

 

Provkör du 115 hk varianten.

/Jingo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...