Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
neubert

Vilket bränslefilter?

Rekommendera Poster

Hej!

Tänkte jag skulle byta grovfiltret iår då det var 2 år sen sist men det filter jag bytte då fick jag med när jag köpte båten och när jag tittar på det så är burken helt blank! Finns inte ett enda nummer på!

Nån som vet på rak arm vad det är för ett filter?! Tack på förhand!

/N

post-10011252-1394237504,7191_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

CAV vattenavskiljare, du har bytt filter i den tidigare? Inte alla som har filter utan bara en anordning för att vatten ska samlas i botten, men finns även med filter.

Men du måste du ha så många kulventiler och skarvar på bränsleledningen?

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Pentax om att det är helt vanligt CAV-filter. samt om det kanske kunde vara en god gärning att dra lite nya bränsleledningar nu innan det börjat dra tjuvluft nånstans i alla kikar och skarvar.

Sen undrar lite försynt hur filtret kunnat ärga så mycket på bara 2 år? 

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker inte dieseln ser helt ren ut heller, men det kanske är fotot. Har du kollat i tanken hur det ser ut?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ganska säker på att de heter 296. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jo, det var ett filter som byttes och det gjordes i samband med att jag fick upp en liten dieselråtta i kopparröret och fick motorstopp. Men det är ju faktiskt 3år sedan kom jag på så den är 3 år gammal! Antalet kulventiler har jag inte ens tänkt på för den sitter ju bara där men. Då gjordes tanken ren och varje vår efter detta, även i år så har manluckan skruvats bort och tanken kontrollerats och den är så ren den kan bli! Kan de var lite vatten i avskiljaren som goat till sig över vintern? Ärgningen har jag också reagerat på och tror det var förra året det det var blött runt skarven och jag duttade lite på fingret, lukta och smakade men det var inte diesel. Kanske kondens av kall diesel kommer in i varmt motorrum?!?

Tack iaf för att jag fick fram namnet på filtret! Nu ska jag köpa ett!

/N

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...