Gå till innehåll
måndag 06 juli 2026
jerryplyfa

laddning merc 500

Rekommendera Poster

hej hej

har en merc 50hk från 1967 som ja har lite problm med köppte den för några månader sedan å satta den på båten å den startar å går kanon., Men när ja jag här omdagen skulle åka en sväng va batteriet urladdat så ja mätte på batteriet under drift å laddar gör det inte det minsta då är min fråga: finns det laddning på en sådan motor å i såfall har någon ett kopplings shema på hur detta ska vara draget då jag aldrig i hela mitt liv satt mejseln i en merc tidigare

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om den är orginalutrustad med elstart, så har den laddning också, men bara gissningsvis 5-8 A. Det räcker till underhållsladddning och lanternor då och då, men inte mycket mer.

Tändning och startmotor kräver inte så mycket, så om du tömt batteriet redan så här tidigt på säsongen kan man misstänka att batteriet är slut eller att något ligger och drar ström. För, batteriet var väl fulladdat då du sjösatte båten 

Kopplingschema

Prova att Googla med: 1965 mercury wiring diagram.

Jag såg vid en snabbtitt flera scheman.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Laddning finns, men är den typ som gamla moppar har dvs sitter några spolar under svänghjulet som har några magneter monterade.

Ingen hög laddström som skrevs här ovan ca 8 A vid fullt varvtal.

Det som brukar knasa på gamla Murklor är likriktaren. Och även kablage kan vara boven i dramat. Men jag håller några kronor på att likriktaren tackat för kaffet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...