Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Sams

Vigg, Misil eller birdie

Rekommendera Poster

Jag och min fästmö är i båtköpartagen, vi är ute efter en 23-24 fotare som rymmer två vuxna och två små barn. Vi har hyfsat god koll på vad vi är ute efter och har avgränsat oss till dessa tre primärt (jag vill alltså inte få tips om vegans förträfflighet eller maxi77's överlägsna innerutrymmen.)

 

Våra behov är en trygg lättseglad båt som ger mycket för pengarna, Viggen har billigast snittpris, birdie 24 och misil2 ligger rätt jämnt prismässigt men Misil är ett orustbygge och birdie är självbyggd, samtidigt är Misil en gammal konstruktion och birdie modernare.

 

Vi har en budget på ca 30kkr men 5 upp eller ner går att leva med. Så vad är era erfarenheter av dessa tre? Vad ska man se upp med hos respektive modell och vilken är bäst för familjesegling i sthlms skärgård?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt ärligt - alla tre är ungefär lika bra. Det är skillnader, precis som de du räknar upp.

Kolla efter alla tre modellerna, och sikta in er på ett bra exemplar med fina segel och dynor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med ovanstående talare. Har själv ägt en Birdie och den är väldigt mycket båt för pengarna. Seglar nog bäst av de båtar du nämner. Fallgropar kan vara dåligt avlastade knapar och beslag då den var hemmabygge. Stoppa in huvudet i facken och titta upp i taket. Ta den båt som är i bäst skick med bäst utrustning. I den här prisklassen vinner man på att välja en båt som har något högre pris om skicket är bättre. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har bara erfarenhet av Viggen. Gillade den skarpt mycket tack vare att förpikskojen var så stor och bra att jag och min 187 cm långe man fick plats utan att trängas. Vi kunde också bägge två sitta bekvämt i den.

Det är köparens marknad nu och vad ni än väljer så försök hitta ett exemplar med sittbrunnstält. Det är helt ovärderligt när det regnar och man ska försöka hålla barnen nöjda. Man slipper också dra in alla blöta galonisar och sjöställ i båten utan kan lägga dom på tork i tältet.

Bra segel ska ni också ha så båten går framåt utan för mycket lutning.

Lycka till med köpet!

EDIT: Såg precis den här på blocket. Verkar vara ett bra köp om man gillar Viggen: http://www.blocket.se/stockholm/Karlskrona_viggen_i_fint_skick_47145228.htm?ca=10&w=3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Misstänkte att det var så som ni säger, nu är Viggen det vi lutar mest mot och jag får tacka för tipset här ovan. Jag är glad att jag fick min gamla båt såld överhuvudtaget förra året när man ser priserna på välutrustade segelbåtar runt 25 fot...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beroende på vilka egenskaper ni är ute efter på Viggen så har Karlskronaviggen långköl medans Albinviggen har fenköl..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som Peter_K säger: Jämför exemplaren. Har du tur så kan du hitta ett exemplar som ger mer för pengarna. Det kan vara större skillnad än mellan båttyperna. Passa på att fråga Om jag skulle köpa den här båten, vad har du för prylar jag skulle få med på köpet?.  Ibland så får man med saker som inte är värda så mycket för säljaren men man sparar själv pengar.

Försök provsegla alla båttyperna. 

När jag köpte min första båt var Birdie 24 en kandidaterna. Seglingsmässigt bra och gott om utrymme. Men, den diskvalificerades för att jag är två meter lång och kunde inte sova bekvämt i den.

Kanske finns det något sådant för er också? Som man inte tänker på förrän man sitter i, ligger i eller seglar båten. Jag vet folk som valt båt efter hur lätt det är att kliva ombord från en låg klippa.

Med små barn skulle jag kolla om någon av båtarna har slingkojer eller om det går lätt att fixa det. 

Lycka till!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft en Misil II en gång i tiden - det var en superbra förstabåt tycker jag. Ingen erfarenhet av de andra så jag kanske inte ska råda här. Ville i alla fall lyfta min erfarenhet (som säkert passar in på alla de typerna) från när vi kollade på båt då var att det var VÄLDIGT varierande skick och utrustningsnivå, så med tanke på priset på den typen av båt kunde utrustningen nästan vara värd det dubbla mot själva båten! Fräscha segel och en ok motor är ju självklart att man letar efter, men kolla även sittbrunnstält - ovärderligt på en såpass liten båt - och ett bra bord som kan flyttas mellan sittbrunn och ruff (det hade vår misil).

På misilen sitter utombordaren lite långt ner så det är svårt att komma åt att sköta reglaget och styra/hålla uppsikt samtidigt vid tilläggning etc i grundutförandet. Vi byggde om motorfästet på vår båt och det vet jag att fler har gjort - alternativt har intsallerat någon typ av förlägning av reglagen. Kolla det vid köp!


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såna här fina tips som Annachen lämnar är det jag är ute efter, små säregenheter man bör tänka på med de olika modellerna. Vi har gjort ett utrustningsformulär där vi räknar in och värderar utrustning vi tycker är viktig, t.ex. Ny motor (2007-2013) 10 kkr, rullprofil 7kkr, sittbrunnskapell 10 kkr osv. På så sätt får vi fram mest prisvärda båten för oss. Den vigg som det länkades till högre upp i tråden var t.ex. En av de mest prisvärda båtarna på blocket utifrån vår lista, den föll på den omoderna placeringen på köket istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lärde mig att gilla den omoderna placeringen av pentryt då jag skaffade mig en hopfällbar pall att sitta på när jag brassade käk.

I Albinviggarna har man pentryt vid nedgången.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi slog till på en albin viggen i förra veckan, ny motor, nya segel, plotter, autopilot, spoltoa, ekolod, osv. Vi tror vi gjort ett riktigt klipp. 33k la vi.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...