Pompe1000 0 Postad 14 Maj , 2013 Hej Jag lyckas inte montera motorreglaget till min 2 taks yamaha 40 hk från 95. Det är ett vanligt orginal yamaha 703 motorreglage. Jag får utan problem växelvajern att passa, men gasvajern passar helt enkelt inte. Antingen så sitter den rätt i reglaget men då får jag den inte att passa som det är tänkt i motorn och när den sitter som den ska i motorn så passar den inte i reglaget. Vad är det jag har missat? Edit: Kunde visst bara bifoga en bild. Här kommer två till http://image.bayimg.com/9c8f8320ae6f4e43c281c88ffeb698d4933598a2.jpg http://image.bayimg.com/ee71c0c6669cdc9c7ff045412b1310e758e6a288.jpg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 15 Maj , 2013 Välkommen till forumet! Får inte dina bildlänkar att funka, står istället 403 - forbidden. Låter som att vajerhöljet inte har rätt längd i förhållande till innervajern? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pompe1000 0 Postad 15 Maj , 2013 Tackar! Ja, precis, innervajern är för lång. Hur löser jag det? Går ju inte att klipp av innervajern, den är ju bara gängad sista biten. Motorn ska enligt uppgift tidigare använs med detta reglage + kablar.. Konstigt, länkarna funkar för mig. Bifogar en bild. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 15 Maj , 2013 Skumt att den inte passar, att kapa innervajern är väl som du säger omöjligt. Kan det vara möjligt att istället förlänga ytterhöljet med nån kläm på-rörbit eller flytta dess stopp vid motorn (ser hopplöst ut vid gasreglagets ingjutna yttervajer-säte)?? Motorcyklar brukar ha dubbla vajrar för att tvångsstyra gaspådraget, livsfarligt ifall hundratalet hästkrafter löper amok p.g.a. nån brusten returfjäder. Är väl liknande här fast med knuffande tjock enkelvajer? Vete katten, bara funderingar. Fler synpunkter?[Googlade f.ö. 403 forbidden och enligt denna sajt verkar gamla PC med windows - som jag råkar ha - närmast berörda. Haha, ni övriga med moderna grejor ser nog bilderna? ] Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 15 Maj , 2013 Är du säker på att motor och reglage använts ihop förr..? Alla Yamaha hanterar inte gasen på samma vis. En del använder sej av push to open medan andra använder sej av pull to open dvs en del drar medan andra trycker för att gasa. Jag kan tänka mej att om man har en pull motor o ett push-reglage eller vice versa kan det fenomen du har uppstå.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 16 Maj , 2013 Är det som jarb skriver, kan du nog ändra i reglaget. Alla reglage jag har sett kan ändras från push till pull eller vice versa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 16 Maj , 2013 703-reglaget kräver tyvärr en ombyggnadssats för att konverteras.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pompe1000 0 Postad 16 Maj , 2013 Mycket möjligt att de är problemet, ska kollas upp när jag kommer ut till stugan i helgen. Men känns konstigt då jag köpte motor och reglage tillsammans. Enligt denna sida http://kaplan1.com/yamaha/ så ska det inte vara allt för svårt att konventera till skjutande gas. Tack för alla svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pompe1000 0 Postad 23 Maj , 2013 Hej igen! Det var reglaget som var problemet, kom över att begangnat reglage med skjutandegas och nu funkar det perfekt. Tack för alla svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser