Gå till innehåll
torsdag 26 februari 2026
smirre10

Bog eller akterpropeller?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag hade tänkt att installera en bogpropeller i år, men då jag knappt har kört båten eftersom jag köpte den i höstas så tänkte jag att jag skulle lära mig å manövrera båten innan jag lägger ut rn massa pengar.

Det är en parad 31a med fly och duopropp enkelmontage.

Men nu till min fråga, kan det vara bättre med en akterpropeller tro. För det är oftast aktern som jag inte får till i sidvind, kapellet sitter uppe ocgh det blir ett riktigt stort vindfång i bak.

Vad tror ni?

Mvh Parad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena! bogpropp i ditt fall.du kommer använda drevet till att dra in häcken bara att använda ratten.Mvh Anders

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis som baufi säger så är det bogpropeller som du behöver, i aktern har du ju din riktiga propeller som är bra mycket kraftigare än en bogpropeller. Med rätt teknik kan du stryra akterns placering i sidled alldeles utmärkt med endast denna, med fullt roderutslag och en kraftig puff framåt får du till exempel nära nog aktern att röra sig rakt i sidled.

Är du hyfsat skicklig behöver du inte bogpropeller förrän upp mot 40-50 fotare, men det kan så klart vara skönt att ha även vid mindre storlekar om man är få ombord.

Läs den här för lite grundläggande tips:

http://www.praktisktbatagande.se/artiklar/artiklar/20080220/nyborjaren-7-bli-sakrare-pa-sjon

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren!

Jag håller med om att man bör klara sig utan akterpropeller och kanske utan bogpropeller.

Det största problemet är vid våran egen brygga då jag bara har en bom som är 6m, och grannen är en liten styrpulpet så det är inte mkt att trycka till mot om det blir knas.

Har pratat med promarina som har hand om våran brygga om att jag vill ha en till bom emellan oss och att den ska vara 8m helst men det verkar svårt att fixa, det enda dom gör är att höja avgifterna varje år.

Det blir till att öva,öva,övasmiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...