Gå till innehåll
söndag 05 maj 2024
philleee

Mercury 90hk 2-takt -95..Justera förgasarna??

Rekommendera Poster

Ska lägga i båten imorrn men motorn gick inte riktigt bra utan nös på tomgång/låga varv. 

Fick tipset att skruva upp blandskruvarna på förgasarna lite. Men nu när jag pilla insåg jag att skruvarna var olika inskruvade. Vaför? Ska inte dessa va exakt  utskruvade på alla 3

O kan jag utgå från någon mall...att tex börja skruva ut alla exakt antal varv o sedan ta det från det? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min mariner 100hk -92 ska man skruva in blandningsskruven medurs till anslag, skruva sedan ut skruven 1 1/2 varv moturs.

 

Starta motorn och kör den på tomgång ungefär 5 min.

 

Med motorn på tomgång lägger du i framväxel.

Skruva sakta blandningsskruven medurs (tunnare). Varvtalet ökar då tills bränsleblandningen är för tunn och motorn snedtänder och varvtalet minskar.

 

Vid detta läge ska blandningsskruven vridas 1/2 varv moturs för fetare blandning.

 

Med alla blandningsskruvar inställda på 1/2 varv från tunn blandning, ska motorn accelereras genom att ge full gas.

 

Om motorn tvekar vid acceleration ska blandningsskruven vridas 1/4 varv (fetare).

 

Om blandningen är satt för tunn kommer motorn att bli svårstartad när den är varm.

 

Lycka till!

 

Edit. Skrivfel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

-Skruva sakta blandningsskruven MEDURS (tunnare)

-Vid detta läge ska blandningsskruven vridas 1/2 varv MEDURS för fetare blandning

Hur var det nu =) Blir det fetare eller tunnare om man vrider medurs =) 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är det oftast så att om man känner behov av o skruva på blandningsskruvarna så är det bara ett symptom o egentligen har man helt andra problem än att de är felställda. Det är lixom sällan skruvarna skruvar till sej själva under vintern. Mycket vanligare däremot att gammal soppa guckar till sej under vintern o täpper till lite här o var.. ;) Så gick snurran OK i höstas behöver du förmodligen göra en förgasarrengörning och därefter synka knasare, länkar, spjäll o tändning enligt Mercurys instruktioner för just din motor..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...