Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
SeaMaster560wa

Koppla till förbrukarbatteriet

Rekommendera Poster

Hej!

Vill bara dubbelkolla en sak med Er experter.

Jag har dubbla batterisystem i båten och skulle nu vilja koppla till lite extra funktioner som tex 12 volts uttag.

Det bör väl finnas en kopplingssplint någonstans som man kopplar in sig på?

Via den styr jag väl isåfall om jag vill köra på 1, 2 eller 1+2?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror lite på.

Båtsystem brukar vara kopplade enligt principen jag har köpt ny pryl som ska skruva in i kväll innan min familj vill ha hem mig till middag hur gör man där finns en kontakt med 12V. Efter ett antal sådana installationer ser det lite skruttigt ut.

Jag rekommenderar att man funderar lite hur man vill ha det  och skaffar ordentliga kopplingsplintar typ Skyllermarks. Jag skulle köpa icke-Skylelrmarks betydligt billigare på båtbutiken för runt 50-100 kr. Eventuellt har du eller föregående ägare redan gjort detta och du har en ren installation att fortsätta på. Länk:

http://www.skyllermarks.se/produkter/kopplingsplintar/

En vanlig koppling är att omkopplaren 1,2, 1+2 styr hur hela båten använder batterierna. Dvs start av motor och alla förbrukare sitter på ena sidan och bara batterierna på andra sidan. Omkopplaren bör ha tre polskruvar, en märkta 1, 2 och common eller nåt. Då ska du koppla dig till common. Eller helst dra en tjockare kabel från common till en röd kopplingsplint i närheten där man sätter alla andra kabler till förbrukare.

Det är också bra at ha dragit en tjockare kabel från batteriminus (inte via omkopplaren) till en svart kopplingsplint där man sedan kopplar in minus på allting annat.

I min båt sitter skruvplintar där man skruvar fast kabeländan under en skruv.. De fungerar väl men anses vara lite sämre och kan börja glappa. Vilket jag iofs inte märkt än. Skyllermarks plintar och andras bygger på att alla kablar avslutas med en pressad kabelsko med en ring som skruvas fast med skruven på plinten. Om du ska koppla in mer än en apparat i båten så skaffa en ordenligt presstång för ca 2-300 kr och ett set kabelskor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite svårt att förstå vad du menar.

De dubbla batterisystemen du talar om, är det ett förbrukningsbatteri och ett startbatteri?

Eller har du dubbla batteribankar till förbrukningen?

En kopplingsplint är ju en tex kopparskena med ett antal bultar där man kopplar ihop tex minuskablarna.

Alla kablar bör va avsäkrade beroende på vilken area (grovlek) de har. Det bör ju finnas en central med säkringar där de olika kablarna ut till de olika förbrukarna är avsäkrade. Där annsluter du akbeln som går till det ny uttaget. Minusen på minusplinten. helst en egen säkring. Finns det inte nån ledig så kan man ju sätta dit fler säkringar. Det händer ju ibland att man fuskar och lägger tex ett nytt uttag på lämplig befintlig säkring.

Det du talar om när du skriver 1, 2 eller 1+2 är väl en batterifrånskilljare där man kan välja  vilken batterigrupp som skall mata säkringscentralen. Det finns även ett fjärde läge 0, där det mesta ombord skall va avstängt. I min båt ligger såna saker som länspumpar, värmare, solcellspaneler och batteriladdare på en egen central, direkt kopplad på förbrukningsbatteriet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta att jag inte svara tidigare men har varit nere vid båten i stort sett hela dagen och pillat.

Dock inte så mycket med elen utan bara kommit så långt att jag installerat ett extra 12 volt´s uttag.

Installationen har skett från återförsäljaren och är med ett start och ett förbrukningsbatteri. Stämmer som toaen skriver att det är 1,2,1+2 och off.

Det jag menar är att det spelar mig egentligen ingen större roll om sakerna är kopplade på förbrukningsbatteri endast utan tanken är att när jag vrider till off så vill jag att allt ska vara just off. Jag har tex en router som jag vill koppla in för att få WIFI i båten och kopplar jag det direkt på förbrukningsbatteriet så är ju den igång hela tiden. Min tanke är att den ska koppla ifrån när jag vrider till off. 

Är det under vredet som allt kopplas eller finnas det typ en central någonstans som man ska koppla sig på?

Båten är en Finnmaster 62DC men jag kan tänka mig att principen är väl densamma på de flesta båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är helt rätt, man skall jobba så mycket man kan med båten i stället för att häcka på Internet och Maringuide. Själv var jag nere i ett par omgångar och plastade på en högre ram på luckan i ittbrunnen. Förhoppningsvis skall jag få luckan tät, så att det inte rinner ner vatten på batterierna mm, när självlänsen inte sväljer. smiley En kompis fyllde 67 år och bjöd på kaffe och tårta för oss orkeslösa gamlingar på eftermiddagen indecision. Annars hade jag nog gjort ytterligare att arbetspass wink.

Stal en skiss på ett 12 V system och kompleterade lite, så att det visar hur jag har byggt mitt elsystem. Batterifrånskilljaren, som jag haft sen jag hade två förbrukningsbatterigrupper, har jag kopplat så att jag kan koppla ihop förbruknings och startbatteriet. Skall göra en föregling, med plombertråd, så att det bara går att koppla förbrukningsgrupperna till förbrukingsbatteriet. Dock kommer det att med milt våld koppla ihop batterigrupperna, utan verktyg, om startbatteriet skulle va slut.

Jag vill ha vissa viktiga funktioner som länspumpar, värmare, solcellspaneler, batteriladdare kopplade , via säkringar, direkt på förbrukningsbatteriet före batterifrånskilljaren.

Här finns en del att läsa, sen behöver man inte köpa allt  http://www.skyllermarks.se/wp-content/uploads/2013/04/Skyllermarks-Elguiden-2013-uppslag.pdf

Edit; Den tillritade batterifrånskiljaren/omkopplaren blev väl inte så bra i min skiss - det finns ju ett läge helt frånkopplat också.

post-945-1394237480,6121_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...