Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Martin_K

Tappar kompression – läckage vid tändstiften

Rekommendera Poster



Min inombordare (12 hk FM-L2 motor från 70-talet) tappar kompression då det läcker ut vid tändstiften (om jag häller ett par cl vatten kring tändstiften så bubblar det när jag kör motorn). Har haft detta problem tidigare, men då räckte det att jag drog åt tändstiften riktigt hårt. Nu verkar inte det räcka längre...

Någon som har något bra förslag hur jag enkelt och billigt åtgärdar detta?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

God morgon!

 

En fråga som innehåller frågeställningen enkelt och billigt brukar jag i vanliga fall hoppa över. Men i ditt fall gör jag ett undantag. För de flesta båtägare vet att man kan sätta insatsgängor i tändstiftsgängorna, vilket är mitt förslag. Om mitt förslag är enkelt vet jag inte eftersom jag inte känner till vad frågeställaren har för motorkunskaper. Lika lite som jag vet om förslaget är billligt för jag har heller ingen kännedom om frågeställarens ekonomiska situation. må väl/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle tro att om man häller vatten runt stiften på de flesta motorer så ser man bubblor!

TS är du inte nöjd med gången på motorn eftersom du frågar?

Nya tändstift med nya packningar löser nog detta kosmetiska problem, tätningarna på stiften är mjuka och ska forma sig efter utrymmet mellan stift och topplock, det gör dom första gången stiftet drars åt, lossar man stiftet för att sedan montera det igen har redan mjukheten klämmts ihop och kan inte täta som ett nytt.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drar du åt tändstiften med momentnyckel eller på gehör?

 

När jag drog bilens tändstift på gehör och sen kontrollerade en gång med momentnyckel visade det sig att jag bara dragit med halva momentet så inte så konstigt det läckte då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...