Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Henrik1980

4hk utombordare

Rekommendera Poster

Har köpt en liten pionerjolle som jag tänkte släpa med mig efter båten. Återstår bara att skaffa lämplig motor till denna. Vill ha en 4hk tvåtaktare med inbyggd tank. Budgetmässigt så lutar det åt sent 80/tidigt 90-tal. Min fråga är om det finns 2-cylindriga med inbyggd tank, eller är det bara dom 1-cylindriga som brukar ha det?

Någon som har koll på detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Evinrude 4 hp har 2 cyl o inbyggd tank, jag har en själv, 79:a

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Så gamla motorer kan vara i bedrövligt skick men kostar ändå på tok för mycket pengar. Miljömässigt är det förkastligt; en tredjedel av soppan rinner rakt ut i sjön, 

- Köp en ny (billig) fyrtaktare i stället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just Johnsons och Evinrudes 4hKr 2taktare har 2 cylindrar vilket gör att de vibrerar avsevärt mindre än encylindriga motorer som är så vanliga i 4Hkr klassen.

När det gäller miljön så är det ju väldigt lite bensin en 4Hkr förbrukar. Ca 2 liter i timmen på fullgas. Ofta får de just gå på fullgas så det mesta förbrukas. Hur länge orkar ni lyssna på oljudet i taget. Inte blir det många minuter.

Så gnetar du på med 4Hkr istället för sätter dig i en tyngre båt med större motor eller ännu värre åker flygplan till Långtbortistan så är du en god miljövän.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för svar. Då vet jag att kombinationen 2-cyl/inbyggd tank existerar i alla fall, känns meningslöst att leta efter det annars :)

Nä vet att 2-takt inte är det bästa för miljön, men känns så mycket enklare när det gäller en såpass liten motor. Min snipa drar en liter diesel i timmen i marschfart och flyger utomlands gör jag aldrig, så vi kan väl säga att jag har kompenserat för att få köra lite tvåtakt :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se till att du får en med elektronisk tändning, jag vet att modell 93 har det medan modell 89 hade inte det. Jag har en 93:a och den har både inbyggd tank och man kan ansluta separat tank också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sån liten snurra drar ju inte mycket soppa. Kostnadsökningen för att köra på alkylatbensin är försumbar - så har du miljökompenserat full ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...