Gå till innehåll
tisdag 23 december 2025
coolbeyron

Sova i Ryds 600 / 19 nova / 22 Nova?

Rekommendera Poster

Hej!

Är det realistiskt att tro att man kan sova i en av ovanstående båtar? Självklart räknar jag inte med att det är en komplett semesterbåt, men någon natt då och då om andan faller på? 

Jag har tittat på Yamarin 63dc och 64dc, men de är väldigt trånga att komma in i ruffen i pga stolarna utanför och dessutom är ruffen mörk och lågt i tak. Brukar aldrig få cellskräck men det kändes olustigt att provligga t.o.m. när båten låg på land, kan tänka mig hur det känns en mörk natt när det gungar lite. Tror det beror på att näsan kom för nära taket och att det inte finns något ljusinsläpp bortsett från de pyttesmå fönstren i sidorna.

Hur är utrymmet i Nimbus 19 (20) Nova / 22 Nova? Högre i tak verkar det vara iaf..

Och Ryds 600 Big Fish? 

Är kojlängden tillräcklig (är ca 1,80) ? Ventilation?

Har ni något fips på annan övernattningsvänlig WalkAround med möjlighet till kapell och med prislapp kring max 200' ?

Båten ska gärna ha nedsänkta gångbord såsom de nämnda har, gärna utombordare, goda sjöegenskaper. 

Galeon 600?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Ryds 600 BF, men har aldrig sovit i den. Detta har dock sonen och hans kusin gjort någon enstaka natt. Mörkt är det inte i vår båt för dörren är i rökfärgad glas och vi har två extra öppningsbara fönster på varsin sida av ruffen. Det sämsta är den lilla ingångsdörren och de tunna dynorna. Men jämfört mot att övernatta någon natt i tält är nog detta bättre, men någon bo/semesterbåt är det inte. Men för två storfiskande kusiner i 35-års åldern har den dugit att sova/vila i efter en lång fiskedag. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finnmaster 57 Wa eller 66 Wa är wa båter med nänmnda egenskaper, speciellt 66 wa eller dess föregångare 6600 wa. Möjligen lite dyrare trots de nu låga båtpriserna. Med det stora kapellet bra med utrymme under tak.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ryds 600 BF är inte en båt man sover bekvämt i. Det är fosterställning som gäller om du är över 1,75 och ensam.  Är ganska övertygad om att de andra alternativen är betydligt bättre i det avseendet. Men i avseende på sjöegenskaper (iofs OT) så är R-BF överlägsen med hästlängder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...