Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Kalabra

Startmotor Yanmar YSB problem

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag håller på att dra om elen i min båt och nu när jag ska testa startkretsen så stöter jag på problem.

Startmotorn klickar sedan händer inget mer dvs den drar inte runt motorn.

Batteriet ligger på 12,8V, alla kablar är bytta och alla kopplingar är åtdragna. Jag har kollat och har den spänningen när jag mäter vid startmotorn.

Jag har tagit loss startmotorn och testat att koppla den till ett batteri och sen byglat över för att testa den och då ser jag hur drevet skjuter fram men axeln snurrar inte. Jag testade att hålla kvar kabeln ett par sek men inget hände.

Till saken hör att jag brände huvudsäkringen när jag provade att vrida startnyckeln flera ggr och sen höll kvar den i startläge ett par sekunder..

 

När jag monterade skiljerelät så missade jag att koppla den ena kabeln från skiljerelät till L på generatorn och satte den på B+ istället (den polen som levererar ström till batterriet) och testade dra runt, kan detta inverkat?

Den delen i kretsen ligger ju på laddningen efter generatorn och eftersom jag inte lyckats dra runt och genererat ström så kan väl inte det spela någon roll?

 

Tankar om detta och vad kan man göra?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skiljerelät tror jag inte på, efter en snabbgenomläsning av ditt inlägg. Jag kan inte din startmotor, men jag vet att på vissa system har solenoiden två funktioner. Dels att skjuta in drevet mot startkransen, samt dels samtidigt sluta strömkretsen till själva startmotorn.. Har du ett sådant system kan det vara fel i startsolenoidens reläfunktion av startströmen. Om inte kan det vara fel i själva startmotorn. eller så är det så enkel somt att du inte har kopplat ledningen från batteriet rätt på solenoiden eller ej har jordat startmotorn rätt.

Lite input, från en som inte kan din typ av startmotorsystem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En startmotor har en två-stegsfunktion.

Steg ett när du vrider nyckeln (startmotorläget) är att en elmagnet (solenoid) drar fram kuggkransen på startmotorn (det du har sett)

Steg två är att när kuggkransen dras fram så kopplas strömmen på till startmotorn och motorn börjar snurra. Det steget verkar inte fungera på din startmotor. Felen kan vara

- dålig kontakt när drevet slås fram

- kolen är slut i startmotorn

- lindningen i startmotorn har skadats

- lagringen i motorn kärvar så motorn inte går att dra runt

Att du brände säkringen kan ju tyda på att det är motoraxeln som kärvat - när du provstartade så snurrade det inte utan säkringen brände av. Om du haft otur så har lindningen på motorn tagit skada och bränts av - då är det nog bara ny motor som gäller.

Ta med startmotorn till en gammal hederlig bilverkstad eller en lindarverkstad (det finns specialfirmor som lindar om o byter kol i elmotorer) och kolla om det är en enkel reparation. Eller köp en ny startmotor (de är ofta inte så hysteriskt dyra).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur???

(så att andra som läser diskussionerna kan få facit)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag misstolkade den lilla flätan från solenoiden till startmotorn som minus och på ritningen från skyllermarks så ser det ut som att startmotorn ska ha en plus och en minus och efetrsom det fanns två plintar på solenoiden varav den ena hade plus och den andra hade en fläta så kopplade jag så...

Resultatet var att jag brände säkringen.

Läste på och kopplade om det igår kväll och nu funkar det.

Dock nöjde jag mig med att låta startmotorn ta minus/jord från motorblocket istället för att dra en separat kabel från minus på batteriet till godset på startmotorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha! Friskt kopplat hälften brunnet som elektrikern sa....

Men då blev det ju en billig reparation, lite skruvande och en ny säkring. Även sån här info är ju bra för kommande läsare som kanske kollar sina kopplingar en gång extra innan de köper nya delar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill inte vara stöddig, bara informera alla elektriker som ska dra om elen att båtens bara 12 volt är betydligt farligare än elen som är i väggen hemma, vad det gäller brandfaran. Är man inte helt säker på det man gör, fråga någon kunnig.

Som någon skrev friskt kopplat hälften brunnit är så sant.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...