Gå till innehåll
tisdag 21 juli 2026
Torparn61

Placering av ekolodsgivare

Rekommendera Poster

mso-fareast-font-family:Times New Roman;mso-ansi-language:SV;mso-fareast-language:
SV;mso-bidi-language:AR-SA;mso-no-proof:yes>Fick ett ekolod (Lowrance) förra året, som jag tänkte montera nu. Frågan är bara var bästa placeringen av givaren är.

mso-fareast-font-family:Times New Roman;mso-ansi-language:SV;mso-fareast-language:
SV;mso-bidi-language:AR-SA;mso-no-proof:yes>Givaren är en så kallad Akterspegelsgivare. Bifogar en ritat bild på båten, akterifrån. Syftet med ekolodet ska vara att kolla vattendjupet, fiske är inte så intressant. Har en badbrygga, som förvisso är över vattenlinjen, men man kan väl ev. svetsa fast ett fäste så givaren kommer ner i vattnet. Eller är montage på skrovet att föredra? Har ingen erfarenhet/kunskap på detta område, så är tacksam för alla förslag och idéer.

post-10012203-1394237450,5422_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Jag har en Lowrance LSS2 (Structurescan) monterad på akterpegeln enligt instruktion från Lowrance. Vet inte riktigt hur din givare ser ut, men på min givare med sidseende måsta man vara noga med att inget skymmer scannerstrålen. 

Antar att din bara skjuter rakt ner och borde väl gå att montera på pinne, men jag skulle nog montera den på akterspegeln för att slippa en massa extra pinnar och stag man kan slå i när man badar, eller mot förmodan flytta på i djupled och vips så har du ett djupfel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle monterat den på akterspegeln så långt ner, och framförallt så långt från propellern som möjligt. Ekolodsgivare ogillar turbulent vatten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...