Gå till innehåll
tisdag 07 juli 2026
Westfjord26

Glad Påsk!

Rekommendera Poster

Glad Påsk och ta det lugnt med Ägg, Godis och snapsarna. Se till att fixa klart skeppen så dom kan åka ner i böljan snart :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Suck, jajja Glad påsk då f faen. Om sen ishlvt kunde släppa nån gång så kanske man blev glad o trevlig sen. Hmmm, nä fressten hur kul är det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glad påsk på dig själv Westfjord och alla andra här på MG.

Snapsarna är jag helt säker på att jag kan ta det lungt med, sen blir det nog värre längre ju fram i alfabetet vi kommer.

Jo jo - jag förstår att du glömde att göra en reservation för mig och en man jag inte känner - mer än från nätet - Lasse Lundell. Så jag säger inget om att jag förhalat båten ytterligare ca 1 meter akteröver strax före middag. wink

post-945-1394237445,9149_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte många meter kvar nu Toaen - kanske blir det en tur på annadagen?

Lite kul att man önskar glad påsk så här redan dagen innan Jesus dog på korset och allt skulle vara så trist och dystert när man var barn. Själva påskafton blev ju så extra glad då dagen innan varit så erbarmligt tråkig.

Men jag gör gör väl som alla andra och önska en Glad Påsk!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glad Påsk!!

Må alla vädergudar anstränga sig maximalt, så vi får litet värme över Norden till slut. Själv ska jag hinna bättringslacka drevet under april, så det blir ganska lagom med sjösättning första veckan i maj.

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I morgon är en annan dag

Blev kanske lite taggad av Cias spådom. Måste bara få tinat bort så mycket is att jag kunde backa på ett spring och få båten att vrida sig i 90 grader utan att fören tog i den stolpen som finns några meter från bryggan på babordssidan och som används till fäste för babords  akterförtöjningen.

Fick en stund över på eftermiddagen. Påsk är ju en tid när det är många bekanta  hemman från när och fjärran, och det blir en del besök och kaffedrickande mm.

Smet i alla fall ner till båten efter eftermiddagskaffet. Tyckte inte det skulle va omöjligt att få runt båten och det gick att vrida den så fören precis klarade stolpen. När skrovet tog i iskanten försökte jag gå frammåt och det gick något. I alla fall så mycket att jag kunde förhala mig så jag fick fören riktad ut åt hamnen. En PP-lina som satt på en liten kula, begränsade hur långt jag vågade gå akterut. Inte kul att få en lina i propellern i det här läget.

Gav järnet och körde fram mot iskanten, men kom bara några få meter. Backade tillbaka och kom i ett bättre läge i förhållande till kulan och PP-linan. Tog sats och gav järnet på motorn igen. Kom ungefär halvvägs till öppet vatten när det tog stopp.

Backade tillbaka. Kollade att temperaturen på motorn inte var onormalt hög. Det var ok. Full maskin framåt och jag fick upp bra fart innan jag kom till den obrutna iskanten. Båten hävde sig upp en aning på isen och tryckte ner den men  fortsatte frammåt om än med allt minskande hastighet. Där det tog stopp förra gången var nog där isen var som tjockast. Båten fortsatte frammåt med minskade hastighet, men till slut var vi igenom och kunde styra ut på öppet vatten. 

Efter ett ärevarv i Tångenhamnen gav jag full maskin och styrde in i iskanten igen på väg tillbaka till vinterplatsen. På vägen i gick det betydligt lättare att bryta lite bredare ränna.

När jag förtöjt hade västanvinden och lite propellervatten från Thallatha nästan rensat den nybrutna ränna från isflak. I morgon är det säker helt isfritt i rännan.

Om inte nått annat sätter käppar i hjulen kan det kanske bli en tur till Hållö på Torsdag.

Nu är det sommar med framsatta klockor och allt. Att det var 2 minusgrader i morse och att temperaturen här börjar närma sig nollgrades strecket nu på kvällen, har ju ingen betydelse.

Är det sommartid - så är det.

post-945-1394237448,2191_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst är det skoj att bryta is. Men Sumloggen och ekolodsgivaren får stryk även proppellern och proppaxelns medbringare har jag kört sönder. Ibland önskar jag att jag har  http://lasselundell.se/ymer.html , 7 knop i 1 metertjock is.  För länge sedan hade jag en liten isbrytare  http://lasselundell.se/lyckeby.html . Varje år körde jag båten i rutten is som effektivt rengjorde botten, utom de sista metrarna framför proppen, sedan upp på Gothenius varv över påskhelgen för vårutrustningen.  På bilden kom jag inte ut, körde upp på isen så att jag hade problem med att kunna backa av.  Förra året kom jag ut i feb.  html://lasselundell.se/februari.html , i år ligger jag fortfarande infrusen, men var ute i 2 jan.   http://lasselundell.se/januari13.html

post-571-1394237448,342_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hehe, kan glädja dig med att när jag var på Skutberget idag var isen på väg upp på land i stora shok, så det trycker på ganska häftigt någonstans där ute och jag hoppas på ett stort brak snartcool.

Glad Påsk alla!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lasse - det där vad som är roligt har väl mer med våra udda hjärnor att göra.

Det mesta som man kan göra brukar jag tycka är roligt även om det inte alltid blir så bra. Men visst var det trevligt att bryta sig ut i isen, men det beror väl på att det gick att utföra. 

Att man är så dum att man tänder på udda arbetsuppgifter som ingen annan vill eller kan åta sig har förorsakat mig mycket arbete. Dessvärre är dom abetena i regel av ideell karaktär, så inte nog med att det ofta tar en väldig tid. Det kostar mig i regel en del pengar också, men det får jag ställa upp på nöjeskontot.

Jag hade en viss tanke på den kombinerade logg och lodgivaren. Nu sitter den där den gamla givaren till Sumloggen satt. Midskepps, ganska nära kölen, som den har ett visst skydd från.

Det värsta skulle väl va om ett stort isflak tog tag i kanten på bottenenomföringen och tryckte till den så att det började läcka.  Men inga sådan tendenser syntes varken igår eller nu på förmiddagen när jag tog en sväng till båten för att kolla. Sen skulle väl paddelhjulet kunna få sig en smäll, men lite spill får man räkna med.

Alla isflak som fanns i rännan igår hade försvunnit med den måtliga västanvinden. Det har visserligen bara varit ett par minusgrade i natt, men hela rännan var täck av nykast och även ytterligare en 50 meter ut i hamnen. Men det kan ju inte bli så mycket värre  på denna sidan av midsommar, än att jag kan ta mig ut.

post-945-1394237448,7512_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...