Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Gäst dag

Import från Norge?!?

Rekommendera Poster

Gäst dag

Tja! Hur är det med båtimport från Norge? Skall man tulla båten i Sverige? I så fall hur gör man? Brukar man göra det? eller tar man in båten å så teknar man en försökring? vad är det värsta som kan hända? hur stor är risken? Dolmen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Vad skulle vinsten med att importera från Norge vara? Allt är ju dyrare där. eller? /Wille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst dag

Nja! De har ett mycket större utbud av framför allt motorbåtar/snipor. Vissa norska modeller finns det tex Agder 840 som jag letar efter finns det kanske låt säga 1 kanske 2st till salu på ett år här i Sverige, men i Norge kanske det finns 10-12st... Och vissa modeller kan rent utav vara billigare i Norge tex Nimbus... Dolmen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Å importere båt fra Norge til Sverige går helt fint. Om du skal kjøpe ny båt av en norsk forhandler (åf) så pass på at den kjøpes på eksport og at du ungår norsk hk avgift. Om det er bruktbåt (begagnat) du tenker på så er det stort sett kronekursen som gjør forskjellen i pris. De siste årene har det vel vært nordmenn som kjøper båter i S. og ikke omvendt. Men finner du noe spesielt, så går det vel bra... Dag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst dag

Hej, Ahlgren! Tack för ditt svar! Bara så att jag förstår dig... Nytt: Hur stor är hk avgiften som jag kan dra av? Innebär det att jag sedan får betala svensk skatt? Beg/Brukt: Så tull avgifter är i stort sätt försumbara? Eller behöver man inte tulla båten? Någon annan som har någon info? Dolmen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Här är ett utdrag från tullverket. http://www.tullverket.se/se/ Köp av båt från ett land utanför EU När du importerar en båt från ett land utanför EU ska den anmälas till förtullning och du ska betala tull och moms. Om du kan få ett ursrungsintyg från säljaren som visar att båten har ursprung i ett land som vi har har frihandelsavtal med kan du slippa betala tull. Moms måste du däremot alltid betala. Momsen är 25 procent. Avgifterna beräknas på fakturavärdet inklusive frakt och försäkring. När du anmäler båten till förtullning ska du visa upp faktura och eventuell ursprungshandling Mvh Laand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HK avgift i Norge är ca. 140 kr/hk (tror jag). Som en annan skriver så måste du betala moms på begagnat från Norge. Tull nej. Dag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Ole-Jacob Martinsen

Norsk hk avgift er 125 NOK mva (25%). Ellers synes jeg ikke alt er dyrere i Norge. 40L Varmtvannsberedere ca 3000NOK, 85L Kjøleskap ca 5000NOK. Jeg sjekket opp litt forskjellig i Sverige, jevnt over nesten doble prisen... For klassiske norske motorbåter fra en gyldne tiden: http://www.viking-baat.com :-tackar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Pizzan e iallafall mycket dyrare i Norge. 200:- mot 50:- i Sverige

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Det är som Ole-Jacob Martinsen skriver. Vissa båtprylar och båtar (definitivt snipor) är betydligt dyrare i Sverige. Jag själv har kollat priser på snipor i båda länderna under flera år. Det är tveklöst så att Norge har betydligt lägre priser på snipor oavsett storlek. Angående båttillbehör så är iallafall kylskåp billigare. Det är dock synd att deras priser på pilsner har gått upp de senaste åren. Att köpa pils i Norge är idag ingen bra affär, tyvärr. Mvh Laand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjenare tränare! Har tittat en del på snipor och halvplanande motorbåtar i norge 27-30 fot. Jag upplever utbudet som betydligt större och priserna är ju inte helt avskräckande...Någon som har köp någon båt från norge nyligen? eller känner någon som har gjort det? hur kollas det upp att båten är skattad?!? Nya båtar från norge måste väl prislappen hamna i samma nivå som om man köpte den av en svensk agent? //Skandahlgren

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver bara betala moms om båten kommer från ett ICKE EU-land. Däremot är jag osäker på tullavgiften. Men om du tar in den själv så bryr sig nog ingen ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mattias

Hejsan Nedan är det svar jag fick från tullen. Att reglerna är rådgivande kan man ju tolka själv :-) Med tanke på kronkursena blir det ju inte riktigt lika fördelaktigt längre. [kur] Hej! Ja, du måste betala tull och moms om du köper båten i Norge. De är inte med i EU som Danmark. Inom EU är det fri omsättning på varor så då tillkommer ingen tull och moms. Tullsatsen på båt från Norge är 1,7 % och momsen är 25 %. Det beräknas på tullvärdet (varuvärde frakt ev transportförsäkringskostnader ). Tänk på att ovan är rådgivande och grundad på de regler som gäller idag. Om du har fler frågor är du välkommen att kontakta oss igen. Vänliga hälsningar Lotta Hammarström Tullinformatör [/KUR]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Mattias! Bra jobbat, skall du ta in någon båt från norge? Gäller det för ny och beg båt? //Skandahlgren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...