Gå till innehåll
söndag 08 juni 2025
Dieter

Val av båt!!

Rekommendera Poster

Hejsan ! Tänkte köpa en båt Örnvik 500 clx Commander, 2001 årsmodell med en 50 hk fyrtakt. pris 90 000:- är det rimligt pris?  Jag är nybörjare när det kommer till båtar vad ska jag tänka på med denna båt ? någon som vet hur hög båten är när den ligger i vattnet då jag måste pasera en liten bro innan öppet vatten och båten får inte överstiga 170 cm. Någa andra förslag på liknande båtar? Tack för svar !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inga svar på dina frågor men tycker spontant att 50 hk låter lite på denna båt.

När man köper en begagnad båt är det naturligtvis skicket som styr mycket av värdet. Motorer är svåra att avläsa skicket på och då kan tex en väldokumenterad service vara mycket värd. Kan säljaren visa kvitton på att motorn är servad regelbundet kan det vara bra skick på den. Men är ingen garanti.

Har den gått i sötvatten enbart har rosten förmodligen inte kommit lika långt på motorn som om den gått i saltvatten.

Förmodligen klarar båten utan problem 1,70 även om Örnvikarna är ganska höga.

Priset låter dock högt. Skulle gissat på 60-75 med en 50 hk fyrtaktare.

Men jag gissar bara!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar så mycket ! Vad tycker du är bra motor storlek till örnvik 500 clx ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju en trevlig båt men spontant tycker jag priset låter i högsta laget, här finns sannolikt prutmån. Om jag tittat på rätt annns så förefaller ju 90000:- vara säljarens utgångspris.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo precis det är utgångspriset vill bara höra mig för innan man åker och tittar på båten ! Vad ska man tanka på när man prov kör ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När du provkör så ta med någon kompis så får du bättre (=mer) belastning i båten, dvs du kan avgöra hur den går med en person ytterligare. Är tanken att ni ska vara fler personer i båten så se till så ni är så många som åker med på provuren. Prova hur fort den kommer upp i planing och prova med att ni sitter på lite olika platser i båten. Om alla sitter akterut tar det ofta lång tid för en klenare motor att komma upp i planing och det kanske är i aktern som de bästa platserna är? Speciellt viktigt då jag tycker motorn verkar klen.

Om det finns en plotter på båten så kolla vad du har för toppfart. Räcker den?

Och sen gå igenom alla skrymslen och vrår och titta hur det ser ut. Smutsigt och oljigt är varningssignaler. Kolla självlänsarna. Dubbla slangklämmor runt slangarna?

Kolla under kåpan på motorn. Rent och snyggt bör det vara även här.

Fråga säljaren vad han har haft för problem och vilka fel båten och motorn har och har haft. Den båten finns inte som aldrig haft problem!

Och ta med ett måttband så du kan se om du kommer under dina 170 cm!

Alternativa båtar? Segmentet med 5-meters styrpuplpetare är enormt. Finns 13 på dussinet!

Ja, jag har en Yamarin 490 med en 50 hk Yamaha 4-takt på. Är mycket nöjd men skulle gärna ha en starkare motor till den. Går bra i sjön och har en fin layout och detalj-finish.

Det finns flera aluminium-båtar i den storleksklassen. De tenderar dock att bli onödigt dyra tycker jag.

Till slut.

Bli inte förälskad! (då ser du inte skavankerna som alltid finns!!!) Det finns som sagt mängder med andra båtar på Blocket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack så mycket för info ! Ny vet jag hur jag ska gå till väga för att köpa båt !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...