Gå till innehåll
söndag 08 juni 2025
Dieter

Val av båt!!

Rekommendera Poster

Hejsan ! Tänkte köpa en båt Örnvik 500 clx Commander, 2001 årsmodell med en 50 hk fyrtakt. pris 90 000:- är det rimligt pris?  Jag är nybörjare när det kommer till båtar vad ska jag tänka på med denna båt ? någon som vet hur hög båten är när den ligger i vattnet då jag måste pasera en liten bro innan öppet vatten och båten får inte överstiga 170 cm. Någa andra förslag på liknande båtar? Tack för svar !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inga svar på dina frågor men tycker spontant att 50 hk låter lite på denna båt.

När man köper en begagnad båt är det naturligtvis skicket som styr mycket av värdet. Motorer är svåra att avläsa skicket på och då kan tex en väldokumenterad service vara mycket värd. Kan säljaren visa kvitton på att motorn är servad regelbundet kan det vara bra skick på den. Men är ingen garanti.

Har den gått i sötvatten enbart har rosten förmodligen inte kommit lika långt på motorn som om den gått i saltvatten.

Förmodligen klarar båten utan problem 1,70 även om Örnvikarna är ganska höga.

Priset låter dock högt. Skulle gissat på 60-75 med en 50 hk fyrtaktare.

Men jag gissar bara!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar så mycket ! Vad tycker du är bra motor storlek till örnvik 500 clx ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju en trevlig båt men spontant tycker jag priset låter i högsta laget, här finns sannolikt prutmån. Om jag tittat på rätt annns så förefaller ju 90000:- vara säljarens utgångspris.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo precis det är utgångspriset vill bara höra mig för innan man åker och tittar på båten ! Vad ska man tanka på när man prov kör ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg