banjo78 0 Postad 6 Mars , 2013 Hej Min båtklubb har en arbetsflotte (ca 3x5m) på den sitter idag en äldre 50hk 2t motor. Då vi anväder ekipaget i strömmande vatten saknar vi endel dragkraft (motströms). Hur kan man öka dragkraften? En större propeller med lägre stigning kanske är en lösning? Får man mycket mer dragkraft genom att använda 2 st motorer tex 2 st 15hk motorer? Är tacksam för input. //Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 6 Mars , 2013 Är det så att motorn har suttit på nån snabb båt tidigare kan det säkert va så att det är fel propeller som du redan är inne på. En flotte går väl i några knop bara och då blir det effektmässigt som att köra på femmans växel och slira på kopplingen. Det går men större delen av motoreffekten blir värme. Märks extra tydligt i bilfallet. Det gäller att få en propeller som växlar ned dvs mycket mindre stigning om nu prop. är för en snabbgående båt. Avvakta några fler kommentarer. Detta är bara mina teorier! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 280 Postad 6 Mars , 2013 Visst är det som Forgus31 skriver - men du måste då också ändra utväxlingen på motorn? Dvs, växla ner motorn och ha större propeller. Vete tusan hur det skulle gå till rent praktiskt..? Tror jag... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 6 Mars , 2013 Ja växla ned vore kanske det bästa men sånt gör man istället med propellern. Propeller ska helst vara större men bladen ha mindre vinkel, dvs skruva sig framåt mycket kortare väg. Kallas stigning och bör stå märkt på prop. Det är två siffergrupper t.ex 10x12 där ena grp är diam. och den andra är stigningen, ett varv skruvar sig 12 tum framåt. Bladytan ska också gärna ökas när går tyngre har jag läst mig till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser